MASTERCLASS Ger inte ditt företags digitala marknadsföring de resultat ni önskar? Fungerar inte den traditionella push-modellen längre? Du behöver sannolikt tänka om och vrida om din leadsgenereringstrategi mot Inbound Marketing. Annica Thorberg går igenom hur en inbound marketingstrategi bör se ut och hur man kommer igång med en plan som ger resultat.
Inbound Marketing innebär att du skiftar flödet i marknadskommunikation. Via kanaler på nätet fångar du upp kunder som söker lösningar och drar dem till dig. Typiska verktyg är sökoptimering på webben, bloggar, videor, poddar och närvaro i sociala medier. I varje steg utmed kundresan maximerar du det innehåll som attraherar.
Hemligheten bakom att lyckas med Inbound Marketing är att förstå var kunderna finns i varje steg och vilken information de går igång på. Sedan behöver du producera innehåll och kommunikation som matchar. Här får du lära hur du kommer igång och sedan når långsiktiga mål.
- Vad är Inbound Marketing, utifrån din verksamhet?
- Kanaler, verktyg, processer, roller och kompetenser
- Att förstå kunderna utmed kundresan, personas
- Hur ta fram en konkret handlingsplan
- De första sex månaderna med Inbound Marketing
Checklista
Med dig hem får du en checklista för att snabbt komma igång.
Lärare
Annica Thorberg är CEO för Marketinghouse, en av de första byråerna i Sverige med inriktning på Inbound Marketing. Annicas specialistområden är bland annat LinkedIn, integrering av sociala medier i företags kommunikation och att ta fram sociala medieplaner och policys. Som expert är Annica en återkommande föreläsare och lärare på konferenser, mässor och kick-offs.
Målgrupp
CDO, marknadschefer, digitala kommunikatörer, produktägare, redaktörer, producenter med flera engagerade i verksamhetens marknadskommunikation.
Vad är en Masterclass hos Dataföreningen?
En Masterclass hos oss är en tre timmars intensiv aktivitet inom ett väl avgränsat ämne. Syftet är att ge en konkret ny kompetens som du tillämpa direkt i din verksamhet.
Anmäl dig här