Dataföreningen

För kunskap och kontakter

  • Digital destination Sverige
  • Premiumnätverk
Bli medlem i Dataföreningen i Sverige
  • Hem
  • Meet & Learn
    • Meet & Learn – hela landet
    • Riksaktiviteter
    • Södra kretsen
    • Västra kretsen
    • Östra kretsen
    • Stockholmskretsen
    • Mittkretsen
    • Umeå
    • Skellefteå
    • Norrbotten
  • Premiumnätverk
  • Kretsar
    • Södra
    • Västra
    • Östra
    • Stockholm
    • Mitt
    • Umeå
    • Skellefteå
    • Norrbotten
  • Partnerprogram
  • Utbildningar
  • DF Output
    • DF Output
    • Digitala lyftet
    • DF Tube
    • DF Rapport
    • Säkerhetskryssningen
    • Kjell Hultman Stipendium
    • Diversity in Tech
  • Internationellt
  • Om Dataföreningen
    • BLI MEDLEM
    • Vision
    • Stadgar
    • Dataföreningens styrelse och ledning
    • Stämmoprotokoll
    • Föreningens historia
    • Villkor och FAQ
  • Kontakt
Hem · Nyheter · Nya nätverket Service design och innovation

Nya nätverket Service design och innovation

Publicerad av Dataföreningen den 3 mars 2015

servicedesignNYTT NÄTVERK Kunddriven tjänsteutveckling är ledorden i Dataföreningens nya nätverk Service design och innovation. Det är även receptet på framgång i dagens konkurrensutsatta marknad, enligt nätverksledarna.

Det är viljan att skapa riktiga kundupplevelser som har fått Mikaela Frisk, Johannes Bäckström och Ellen Blanck att starta ett nätverk inom service design. De har alla flera års erfarenhet av att skapa tjänster utifrån kundens perspektiv och är övertygade om att fler skulle ha mycket att vinna på att göra detsamma.

mikaelafrisk– Traditionellt inom UX-skrået har vi stirrat oss blinda på enskilda kontaktpunkter som en app eller en webbplats, men det är inte allt som behövs för att förbättra kundens upplevelse av en tjänst, säger Mikaela Frisk, till vardags affärs- och verksamhetsutvecklare på Valtech.

Kundupplevelsen är kärnan i service design och handlar om att verkligen förstå kundens helhetsupplevelse av en tjänst. Före, under och efter användandet av en den. Utifrån den förståelsen kan man sedan utveckla tjänster och produkter som kunden faktiskt vill ha och behöver.

Den globala konkurrensen idag gör att kundupplevelsen ofta är den avgörande skillnaden mellan produkt eller tjänst.

ellenblanck– På en hårt konkurrensutsatt marknad kan man välja att konkurrera antingen med kvalitet eller pris, fortsätter Ellen Blanck, service designer på Valtech. De företag som väljer det tidigare har generellt högre marginaler och större vinster. En tjänst med en hög kundupplevelse bidrar till ett starkare varumärke, lojalare kunder och en ökad marknadsandel, menar hon.

Med nätverket vill de tre nätverksledarna få upp ögonen för service design hos fler på marknaden. De vill att fler ska förstå både lönsamheten och glädjen i att arbeta insiktsdrivet med faktiska kundbehov och att ha detta som drivkraft i sin tjänsteutveckling.

johannesbackstrom– Alla Dataföreningens medlemmar jobbar på något sätt mot en slutkund oavsett om man jobbar statligt eller privat. En större kunskap om service design kommer att hjälpa oss att förstå kunderna och skapa gladare kunder, säger Johannes Bäckström, även han är service designer på Valtech, och tillägger: Vem skulle inte vilja det?

FAKTA: SERVICE DESIGN OCH INNOVATION
Nytt nätverk i Stockholmskretsen. Nätverket har sitt första möte den 23 mars i Stockholm
6 steg för att komma igång med service design

Arkiverad under: Nyheter

Nyheter

PTS Innovationstävling 2023

Vinn tre miljoner kronor för din idé Det finns omkring en miljon svenskar som lever i ett digitalt utanförskap. Personer … Läs mer »

Meet & Learn

Prata Excel med oss!

Västra · 9 februari 2023 

Jämställdhetskultur som konkurrensfördel

Riksevenemang · 23 februari 2023 

Osynliga dataläckor

Stockholm · 24 februari 2023 

Årsstämma Dataföreningen Stockholmskretsen

Stockholm · 15 mars 2023 

ISO 27000-serien - varför och vad är nytt

Stockholm · 17 mars 2023 


Aktuellt just nu

DigComp 2.2 – nu på svenska

 

Nyheter

PTS Innovationstävling 2023

DigComp 2.2 på svenska

Så ökar vi digitala innovationer i offentlig sektor

Kjell Hultman-priset till Johan Magnusson

Anne-Marie Eklund Löwinder tilldelas Lifetime Achievement Award

IFIP 60 år

Fler nyheter »

Meet & Learn

Prata Excel med oss!

Västra · 9 februari 2023 

Jämställdhetskultur som konkurrensfördel

Riksevenemang · 23 februari 2023 

Osynliga dataläckor

Stockholm · 24 februari 2023 

Årsstämma Dataföreningen Stockholmskretsen

Stockholm · 15 mars 2023 

ISO 27000-serien - varför och vad är nytt

Stockholm · 17 mars 2023 

Föreningsstämma Dataföreningen i Sverige 2023

Riksevenemang · 21 april 2023 


Mer Meet & Learn »

Bli medlem


Som medlem i Dataföreningen ökar du din kunskap, skaffar nya värdefulla kontakter och får erfarenhetsutbyte med branschkollegor. Oavsett om du har jobb, söker nytt jobb, startar eget, börjar studera eller IT är din hobby... Läs mer »

Dataföreningen i Sverige

Fleminggatan 7
112 26 Stockholm
Tel 08-587 434 00
Mer kontaktinfo »


 

© Dataföreningen · Använder WordPress & Genesis Framework · Om cookies · Allmänna villkor · Press · Sitemap · Logga in