På Skönsmons skola är spelet Minecraft en naturlig del av undervisningen. Dataföreningen har träffat läraren Erik Godin som ser att spelet gör undervisningen både rolig och effektiv.
Minecraft är spelet där du kan bygga i stort sett vad du vill med hjälp av kvadratiska boxar. Den öppna och kreativa friheten i spelet har gjort det populärt i hela världen och spelas idag av över 40 miljoner registrerade användare. Några av dem är eleverna i årskurs 1-3 på Skönsmons skola i Sundsvall. Här jobbar de tillsammans med läraren Erik Godin med spelet som en del av undervisningen.
– Barnen tycker att det är väldigt roligt att hålla på med det och det har blivit ett naturligt redskap för dem på lektionerna, berättar Erik Godin.
Minecraft används främst som ett redovisningsverktyg i svenska, matte, engelska och teknik. I engelskan har barnen bland annat översatt de engelska orden som förekommer i spelet och redovisat det som en manual på svenska. På matten får eleverna till exempel bygga matematiska figurer i spelet istället för att rita det i skolblocket.
– Det är ett sätt att skapa rätt förutsättningar för alla. Vissa barn skulle såklart ha lärt sig uppgifterna oavsett om de haft Minecraft eller inte, men det finns vissa barn som behöver det där extra för att vilja lära sig.
Spelet gör det mer lustfyllt för dem, menar han. Utan att tumma på varken effektivitet eller skolplan.
Erik Godin är inte ensam om att se de pedagogiska fördelarna med spelet. Skolverket har tidigare tipsat skolor om spelet och MinecraftEDU är ett brett använt forum dedikerat till de lärare som använder eller vill använda spelet i sin undervisning. För de allt fler lärare som är nyfikna på att börja använda Minecraft på sina lektioner rekommenderar Erik Godin att göra det tillsammans med eleverna hela vägen.
– Det första vi gjorde med spelet var att spela det tillsammans i klassen. Nästan allting jag kan om spelet har jag lärt mig från att spela det tillsammans med barnen och de ger mig hela tiden tips om nya uppdateringar. Genom att själv visa hur svårt jag tyckte det var att lära mig spelet, har jag också visat att lärandet är något pågående och att misslyckas är en viktig del av det.
Erik Godin föreläste om hans arbete med Minecraft på lektionerna under Sundsvallsnätverket It i skolans möte den 27 maj.