I en workshop i Design Thinking för unga, får 11-14-åringar känna på rollen som entreprenörer och ledare för sina egna idéer.
Design Thinking är, kort beskrivet, en användarcentrerad modell för att med lika delar struktur och kreativitet skapa olika lösningar för ett problem.
– Design Thinking ger ett tydligt fokus och en tydlig struktur för att jobba kreativt, utifrån relevanta perspektiv för att få den effekt man är ute efter, förklarar Malin Misaghi, senior UX-designer på it-konsultbolaget Claremont.
Tillsammans med Stockholmskretsen faciliterar hon en workshop i design thinking för unga den 23 april.
– Tanken är att lära ut en alternativ modell för problemlösning och ge unga möjligheten att få känna på rollen som entreprenör och som ledare för sin egen idé.
Malin Misaghi har mångårig erfarenhet av konceptutveckling och interaktionsdesign för digitala kanaler inom ett flertal branscher, i Sverige såväl som utomlands. Hon hoppas att själv få lära sig ett och annat under workshoppen.
– Jag har en förutfattad mening om att barn och unga är mer fria i tanken och begränsar sig inte med att titta på budgetar, tidsramar och konsekvenser. Vi vuxna ramar lätt in oss och arbetar utifrån givna förutsättningar. Genom att jobba tillsammans får vi ta del av hur unga löser och ser på problem, vilket jag tror är väldigt utvecklande även för oss vuxna.
Workshoppen inleder med samtal om problem utifrån olika perspektiv. Hur det kan definieras, vilka ska det lösas för och vilka olika effekter olika lösningsalternativ kan ha. Därefter får deltagarna visualisera sina lösningar rent praktiskt med hjälp av papper och penna, lego och andra material.
Intresset har varit stort och i skrivande stund finns endast ett fåtal platser kvar till workshoppen. Malin Misaghi tror dock att det kan bli aktuellt med fler workshops framöver.
– Får deltagarna den känslan av problemlösar-lust jag hoppas att de ska få, så kan det absolut bli fler.
Du kan visa ditt intresse för fler workshops genom att skicka ett mail till Stockholmskretsen.