För att Umeå kommun ska nå dit de vill i sin digitalisering krävs att verksamheterna ser verksamhetsutveckling på ett nytt sätt.
Digitaliseringen i Umeå kommun sker med medborgarfokus och öppenhet. De eftersträvar hållbara lösningar och automatiseringar som frigör resurser där de bäst behövs i kommunen. Men den övergripande utmaningen handlar inte om nya lösningar eller system. Den handlar om att öka verksamheternas förståelse för vad digitalisering innebär.
– Det är i verksamheternas processer den verkliga digitaliseringen sker, säger Lars Sandström, it-strateg Umeå kommun.
Han är inblandad i de flesta digitaliseringsplanerna och driver kommunens övergripande it-frågor. Deras mål är att alla processer som innebär verksamhetsutveckling ska innehålla digitalisering.
– It har inget ansvar när det gäller digitalisering egentligen, däremot ska vi vara en möjliggörare när verksamheten vill digitalisera. Då ska vi finnas där och erbjuda en plattform att stå på, säger han och fortsätter:
– Samtidigt måste vi utöka vårt engagemang och komma ut i verksamheten och beskriva hur man ska tänka för att kunna digitalisera och försöka höja den digitala kompetensen.
Den 8 februari besöker Lars Sandström DF Umeå kretsen för att berätta mer om hur kommunen ska få verksamheterna att tänka digitalisering.
– Jag vill placera ut en fyr långt där fram så att alla kan förstå vart vi är på väg och ta ut samma riktning i vår digitalisering. Mindset ska vara digitalisering. Det är det inte alltid idag, säger Lars Sandström.
Mer om Umeå Kommuns digitalisering
Den 8 februari berättar Lars Sandström, it-strateg, om Umeå Kommuns digitaliseringsprojekt. Vart kommunen är på väg och vilka utmaningar de står inför.