TALANGJAKT Vilka värderingar och ledarskap behövs för att bygga ett attraktivt Employer Brand när konkurrensen om talangerna hårdnar? Den 20 april delar Universum, Capgemini, Spotify och Grant Thornton på framgångstips i DFs nätverk Talent Management.
Ett starkt arbetsgivarvarumärke eller Employer Brand blir en allt viktigare komponent inom Talent management. Talent management handlar om program och processer inom en organisation för att rekrytera, behålla och utveckla dess talanger.
– Det sker utveckling inom området hela tiden, men för mindre och mellanstora företag är det fortfarande ett område som man framför allt behöver förstå och komma igång med och utveckla. Annars riskerar man att hela tiden förlora sina bästa talanger till andra aktörer, säger Britt Inger Salliander, ledare för Talent Management-nätverket och verksam som rekryterare på BISAcom.
Universum är en stark aktör inom Employer Branding och man genomför årligen en undersökning för att ranka Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Den 11 mars presenterades årets listning där Google toppade inom området Data/IT med Spotify och Microsoft som närmast efterföljande.
– Det är väldigt roligt att vi kan erbjuda våra nätverksmedlemmar denna aktivitet där Charlotte Olausson, Operations Manager på Universum Sverige kommer att lägga en plattform och sedan delta i paneldebatten tillsammans med Katarina Berg, Isabell Norell och Emilie Goldensohn. Civilingenjörsstudent Theodora Malmström deltar i panelen också för att lyfta de potentiella mottagarnas perspektiv, avslutar Britt Inger.
Nätverket med fokus på kompetens
På senare år har det blivit en allt mer prioriterad ledningsfråga och att företaget har rätt kompetens ses som en överlevnadsfråga. Därför finns det ett stort behov av kunskapsutbyte för att dela strategier och erfarenheter i kompetensnätverket Talent Management.
Nätverket hette från början Kompetensförsörjning och har förnyat sig i sju år. Britt Inger har lett nätverket med framgång på Dataföreningen sedan 2007. I dag leder och arrangerar trion Britt Inger Salliander, Taina Galvenius och Joacim Ihrlund nätverksaktiviteterna.
Målet för nätverket är att hjälpa varandra att hålla koll på trenderna inom rekrytering, företagsutveckling och avveckling, hitta strategier som hantera utmaningar och möjligheter inom Employeer Branding, utforska hur värderingar, ledarskap och engagemang kan behålla rätt kompetens i företaget.
Nätverket är öppet för alla som vill fylla på sin kunskap, inspireras av andras resa och skapa värdefulla kontakter. Läs mer om nätverket
FAKTA
EMPLOYER BRANDING – Vad innebär det och varför är det så viktigt?
Paneldebatt den 20 april i Stockholm. Även icke-medlemmar i Dataföreningen är välkomna till självkostnadspris. Läs mer och anmäl dig