Platform Design Toolkit är ett verktyg som hjälper organisationer att boosta sin innovations- och tillväxtkraft på dagens transformerade marknader. Nu håller skaparen bakom verktyget, Simone Cicero nya kursen Affärsutveckling med plattformar på DF Kompetens.
Digitaliseringen har transformerat dagens marknader och vänt upp och ned på traditionella affärsmodeller. Idag är det inte självklart att det pipe line-formade företaget där en producerar och en konsumerar, är det optimala för att fånga upp marknadens möjligheter.
Apple, Airbnb och Salesforce är alla exempel på företag som tagit stora marknadsandelar tack vare att de har tänkt utanför de egna väggarna. 2017 omsatte Apple 229 miljarder dollar, till stor del tack vare deras 10 000-tals samarbetspartners. Salesforce ökade sin omsättning med 1,5 miljarder efter att ha integrerat tredjepartsleverantörer som förstärkt bidragit företagets molntjänster med nischade funktioner. Airbnbs affärsmodell behöver knappast presenteras.
Nu är det inte så enkelt som att ta in olika samarbetspartners och vips så kompletteras ditt erbjudande och ditt företag innovationskraft och tillväxt boostar. Först gäller det att skapa de rätta förutsättningarna – en plattform för växande affärsmöjligheter.
– Det handlar om att designa för ditt ekosystem, för övriga aktörer som ska vara en del av plattformen snarare än för ditt eget företag, säger Simone Cicero.
Simone Cicero är strateg, produkt- och servicedesigner och skaparen av Platform Design Toolkit. Med ett stort hjärta för design och innovation undersöker han orsakerna bakom marknadsförändringar och kopplar samman insikter för att utforma relevanta strategier och erbjudanden till den moderna marknaden.
Dataföreningen Kompetens lanserar en master class i Platform Design Toolkit. Under två dagar får du allt du behöver för att optimera din affärsmodell utifrån dagens plattformsmarknader. Kursledare är skaparen Simone Cicero.
Simone Cicero var tidigt ute med att se hur traditionella marknader förändrades. Och i takt med att det linjära affärstänket gled längre ifrån de nya förutsättningarna, växte en ny typ av företag fram.
– Vi såg allt fler så kallade network orchestrators etablera sig. Det vill säga mångsidiga aktörer som sitter i centrum av sin marknad och jobbar mot både producenter och konsumenter, istället för att en enskild producent vänder sig till en enskild konsument.
Han insåg snart att plattformstänket frigjorde enorma innovations- och tillväxtmöjligheter, inte minst i ytterkanterna av marknadshierarkin. För den som vill ta del av möjligheterna den moderna marknaden har att erbjuda idag, är Platform Design den nya trenden att följa.
– Platform Design börjar med ett utifrån- och inperspektiv; Titta på marknaden och förstå hur den fungerar. Hur kan vi göra den bättre för de som är aktiva där? Hur kan vi mobilisera dem för att skapa innovation, nya värden och nya affärer, menar Simone Cicero.
För att underlätta för företag som vill anamma möjligheterna med Platform Design, har Simone Cicero utvecklat Platform Design Toolkit, PDT. Verktyget, som är baserat på Osterwalders Business Model Canvas, stärker din strategiska förståelse för, samt guidar dig genom en prototypingprocess optimerad för moderna marknader.
– Vill du vara med och forma en marknad, behöver du förstå hur den marknaden fungerar. Och du behöver veta vilka antaganden du ska ta och testa mot marknaden, säger Simone Cicero.
Dataföreningen Kompetens lanserar tillsammans med Simone Cicero kursen Affärsutveckling med plattformar, en master class i Platform Design Toolkit. Under två dagar får du allt du behöver för att optimera din affärsmodell utifrån dagens plattformsmarknader. Christer Berg är verksamhetschef på Dataföreningen och en av de ansvariga bakom kursen.
– Många framgångsrika plattformar har startats som just sådana, designade runt behov på en marknad. Men det finns också många exempel på bolag som expanderat sin affär genom att lägga till en plattform som ett förstärkande ekosystem. Apple, Amazon, Google – det skulle lätt fylla en helsida med exempel på bolag som skapar affärer med öppna ekosystem, säger Christer Berg.
Kursen riktar sig till alla roller involverade i affärsutveckling. Helt naturligt ligger fokus på dem som är involverade i digitaliseringen av värdeerbjudande, berättar han.
– Har du en affär som skulle kunna vidareutvecklas genom att involvera aktörer på marknaden att var med och skapa nya värden? Under två intensiva dagar kan du designa ett ekosystem som ritar om din marknadskarta. Du får en verktygslåda som ger en ny konkurrensförmåga, säger Christer Berg.