En gemenskap för effektivare digitalisering
Dataföreningens partnerprogram är en samverkansplattform som täcker konkreta behov vid digitalisering. Det är behov där det är attraktivt att göra gemensam sak med andra företag för att lösa gemensamma problem. Programmet riktar sig till både privata företag och verksamheter inom offentlig sektor. Dataföreningens roll är att fungera som en oberoende möjliggörare.
Partnerprogrammet är strukturerat i ett flöde med fyra steg. De tre första stegen består av projekt och arbetsgrupper som är aktiva tills avsedda resultat har uppnåtts (alternativt pågående under en längre tid om det tillför värde). Deltagaravgifterna finansierar arvoden, inköp av rapporter, studieresor, möteslokaler med mera samt tjänster från Dataföreningen. Det fjärde steget består av aktiviteter som stärker organisationers förmåga att realisera nyttan av digitalisering.
Arbetsformerna kan variera, men är sannolikt workshoppar (både fysiska och digitala), intervjuer, tester, studiebesök och seminarier. Det återstår är att definiera tydliga processer och roller.
Utforska
Idén är att utforska ny digital teknik eller nya koncept, modeller, lösningar, sätt att arbeta och så vidare. Sådana projekt har genomförts tidigare inom Dataföreningen, där bland annat SOA, Web Services och tjänsteorientering har utvärderats. Exempel på aktuella områden idag är tillämpad AI, cybersecurity, blockkedjor, 5G, IoT, Edge Computing, hållbarhet, RRI, crowdfunding och former för kontinuerlig kompetensutveckling.
Projekten ska genomlysa och utvärdera vilka värden som en ny teknik eller ett nytt koncept tillför, hur nyttan kan realiseras, vilken kompetens som behövs, vilka nya affärsmodeller som blir möjliga samt vilka investeringar som krävs. Det är också väsentligt att analysera om det är transformerande och kanske även disruptiv utveckling, samt hur det i så fall påverkar olika aktörer och verksamheter.
Resultat från utforskande projekt kan vara rekommendationer, guider, policys eller riktlinjer för att gå vidare. Formaten kan vara rapporter, white papers eller presentationer.
Kravställa
När medverkande företag och verksamheter i gemenskapen är klara över vilka investeringar i ny teknik eller nya lösningar som är nödvändiga, finns stora fördelar i att genomföra kravarbetet gemensamt. Det kan då ske i slutna arbetsgrupper. Konkurrens på marknaden mellan de som medverkar kan vara en utmaning. Men det finns många konkurrensneutrala digitala utvecklingsområden, som till exempel informationssäkerhet, molntjänster och stöd för GDPR, där konkurrens är ett begränsat problem.
Resultat från arbetsgrupper kan vara kravanalyser, specifikationer, checklistor och avtalsmallar. Formaten är troligen rapporter eller styrdokument, men kan också vara seminarier eller specialdesignade workshoppar.
Upphandla
När väl kraven är definierade är nästa naturliga steg att upphandla. Även här finns stora fördelar agera gemensamt. Förebilden är offentliga upphandlingar där myndigheter och förvaltningar tar fram gemensamma ramavtal.
Slutna upphandlingsgrupper kan agera på liknande sätt genom att i Dataföreningens namn publicera utlysningar och sedan utvärdera svar, förhandla och ta fram ramavtal. Avtalen kan beröra enbart deltagarna i arbetsgrupperna eller, ännu hellre, omfatta alla företag med partnerprogam.
Dataföreningen blir på det här sättet den naturliga platsen att vända sig till vid utforskande av nya digitala möjligheter och upphandlingar av lösningar. Gemenskapen blir användarsidans intresseförening.
Realisera
Det avslutade steget, att realisera och dra full nytta av digitaliseringens möjligheter, är främst det som Dataföreningen erbjuder idag inom Meet&Learn, Digitala lyftet och Dataföreningen Kompetens. När projekt och arbetsgrupper kommer igång på allvar, kommer resultaten att återspeglas i nya SIG:ar, nätverk, utbildningar och certifieringar.
Avgifter
För att bli en del av gemenskapen krävs en grundläggande organisationsavgift på 40 tkr plus ett rabatterat pris på de kompetenspaket som önskas för de individer som ska ta del av förmånerna som ingår i Realisera.
Avgiften för en medlemsorganisation att delta i ett projekt eller någon av grupperna är 60 tkr per grupp och år (beroende på om det är ett projekt eller grupparbete med ett avslut under en begränsad period eller en permanent aktivitet). Avgifterna finansierar aktiviteterna (arvoderingar, inköp av rapporter, möteslokaler mm) samt Dataföreningens kostnader för tjänsterna inom gemenskapen.
Intresseanmälan – Partnerprogram
Genom att anmäla dig godkänner du hur våra verksamheter behandlar dina personuppgifter.