Att hitta och anställa kvalificerad IT-personal är utan tvekan en av de största utmaningarna för arbetsgivare på dagens konkurrensutsatta marknad. Efterfrågan på personer med fördjupad förståelse som vet hur man kan utveckla innovativa tjänster för webben och sociala medier ökar. Konkurrensen om talangerna är hård och universiteten gör sitt yttersta för att producera kvalificerade studerande men når inte upp till den till synes omättliga efterfrågan.
Ett kompletterande sätt att förbättra produktiviteten och ligga steget före är att se till att befintliga medarbetare har den kompetens som krävs för att ta sig an nya utmaningar och driva innovation genom kompetensutveckling. Hittills har den akademiska vägen till kompetensutveckling inte varit särskilt framgångsrik på grund av bristande flexibilitet i kursstruktur samt att kursinnehållet inte varit tillräckligt bra för att matcha och tillfredsställa arbetsgivaren och de anställdas behov.
För att ta itu med problemet driver Linnéuniversitetet projektet "Social Media and Web Technologies for Innovation and Growth" som finansieras av Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen). I projektet sammanförs forskningsexpertis, akademisk erfarenhet och experter från industrin för att samarbeta och utveckla kurser som matchar behoven hos företagens anställda.
Missa inte när Arianit Kurti och Ola Petersson från Linnéuniversitetet berättar om sin spännande forskning kring sociala medier och webbteknologi för innovation och tillväxt för nätverket Service Design & Innovation 13 september. Observera att föredraget kommer hållas på engelska men att det går bra att ställa frågor på svenska.
Under kvällen kommer forskarna Arianit Kurti och Ola Petersson från Linnéuniversitetet presentera arbetet hittills samt inleda en diskussion om möjliga platser för samarbete inom ramen för detta projekt. Välkommen!
Anmäl dig här
Fel: Kontaktformulär hittades inte.