Under hela vår yrkesverksamma tid har papperstidningen varit ett viktigt inslag i vår vardag. Det har alltid varit viktigt att synas i den lokala tidningen. Detta oberoende om det gällde företaget eller idrott. Det ansågs som en viktig förmån och som ett viktigt argument att vara medlem i SSI/Dataföreningen när Computer Sweden blev en medlemsförmån.
Idag finns inte Computer Sweden i pappersformat. Den lokala dagstidningen har blivit allt tunnare och alltfler har inte längre en papperstidning utan läser allt på nätet. Den unga generationen har nästan aldrig en prenumeration på en morgontidning och köper inte ofta kvällstidningen. Allt finns i mobilen utom de små notiserna och annonsen för de lokala föreningarnas aktiviteter.
Bland konsekvenserna kan man notera
- Marknadsföring av lokala aktiviteter har försvårats radikalt
- Ingen vet om nyheterna är sanna eller falska
- Lokala nyheter finns knappast eftersom lokalredaktionerna är nedlagda
- Den lokala bevakningen av våra förtroendevalda har inte längre den prioritet den hade förut och som en fungerande demokrati kräver
- Större reportage lyser med sin frånvaro och berör ofta någon i en helt annan region
- Alla tidningar sysslar alltmer med annan verksamhet än papperstidningen
- Journalisterna ska kunna skriva, fotografera, spela in rörliga bilder och vara programledare i mer eller mindre intressanta panelprogram på TV och sociala medier
Det finns all anledning att ställa sig frågan: ”Vart är massmedia på väg?” Den här eftermiddagen kommer vi att försöka ge en bild av vad som händer lokalt i regionen (och som givetvis händer på alla andra ställen i landet/världen)
Tid: Torsdagen den 5 oktober kl 13.00
Plats: Grünewaldsalen hos ST. Samling i entrén till ST på gatuplanet
Föreläsare, tid och innehåll
13.00 Hur tänker MittMedia?
En av Sveriges största tidningskoncerner finns i vår region. Vilken strategi finns hos dem? Hur arbetar man med framtiden? När få vi inte längre en lokal papperstidning? Hur ser koncernens framtida affärsmodell ut? Hur ser framtidens journalist ut i MittMedia?
Anders Rönmark, opinionschef inom MittMedia koncernen och Sundsvallsbo samt arbetade med den strategiska utvecklingen då MittMedia genomförde stora förändringar i koncernen
13.45 Behövs en akademisk journalistutbildning i framtidens digitala mediavärld?
Journalistutbildningen på Miun har varit och är kanske Sveriges bästa journalistutbildning. Hur har man gjort hittills och hur förändras utbildningen för att möta de ”nya” utmaningar som kommer med det framtida medialandskapet? Hur ska utbildningen ge studenterna en möjlighet att få en framtida anställning och ge kompetenta journalister en hög trovärdighet? Hur ska man kunna skilja en nyhet från en seriös journalist från en nyhet som är fake?
Peter Jonriksson ansvarig för journalistutbildningen på Miun
14.30 Finns det i framtiden en lokal mediabevakning även utanför centralorten?
De traditionella tidningarnas bevakning av nyheter utanför de stora städerna minska radikalt enligt många bedömare. Finns det en möjlighet att återupprätta den lokala bevakningen och göra det med hög trovärdighet. I Sundsvall finns en tänkbar möjlighet i form av det nystartade bolaget NJUS (www.njus.me) Grundare och ägare är en av våra gamla kollegor som nu på nytt gör en milt sagt annorlunda satsning.
Rolf Bäck, NJUS VD och ägare
15.15 Studiebesök på ST:s redaktion
Anmälan senast den 2 oktober till goran.ledell@sundsvall42.se. Du får en bekräftelse per mail om det finns plats.
Välkommen!
Nätverket Zenit genom Göran
Anmäl dig här
Fel: Kontaktformulär hittades inte.