Under konferensen DF Summit 25-26 september ser vi över vår vision och hur Dataföreningen ska engagera sig i framtiden. I dubbel bemärkelse. För synen på det traditionella medlemskapet har förändrats och vi ser ett nytt slags engagemang växa fram.
Det pågår ett beslutsamt medlemstapp inom Sveriges föreningar. Scouterna och Friluftsfrämjandet blir allt färre. Dataföreningen är inget undantag. Men det beror inte på ett bristande engagemang hos svenska folket. Tvärtom är det högre än någonsin.
Det ser bara annorlunda ut. Röda korset, till exempel, tappar medlemmar i jämn takt, men antalet månadsgivare ökar: 200 procent de senaste tre åren. Scouterna ser att det blivit enklare att få medlemmar att ställa upp ideellt när insatsen är begränsad till en kortare tid.
– Det handlar om medlems-begreppet. Jag tror att färre i dag drivs av att vara medlemmar. Man vill gärna delta i verksamheten, men man vill ha ett mer spontant och flexibelt engagemang, säger Katarina Hedberg, generalsekreterare Scouterna, i en intervju med DN.
Så hur ska Dataföreningen skapa förutsättningar för den friare formen av engagemang? Det är en av frågorna som ställs under DF Summit.
– Det är dags att se över vår vision. Vi har att förhålla oss till en efterfrågan av spontana, flexibla och målinriktade aktiviteter som ingår i ett tydligt övergripande ändamål. Men ju tydligare vision och ändamål desto enklare blir det att skapa erbjudanden och aktiviteter, säger Christer Berg, ordförande Dataföreningen.
DF Summit bjuder in representanter från hela Dataföreningen för att utforska, förtydliga och fastställa en sådan vision – Digital destination Sverige. Det nu spikade konferensprogrammet tar upp såväl globala utmaningar med digitaliseringen som de vi finner i det nya svenska föreningslivet.
Men framförallt hålls en rad workshops där vi frågar oss: Varför finns Dataföreningen? Vad är det vi ska ägna oss åt? Ska vi nätverka, utbilda eller kanske folkbilda? Ska vi aktivt ta fram guider och checklistor, föreslå standarder, värna om integriteten och varna för risker. Ska vi verka för en ökad digitalisering?
Hur vill du engagera dig i Sveriges digitala framtid? Var med och förtydliga vår vision på DF Summit.
Välkommen till DF summit
När: 25-26 september 2015
Var: Kompetenscenter Stockholm, Fleminggatan 7
För vem: Endast för medlemmar. Kontakta din krets så snart som möjligt om du vill du vara med.
Program
Fredag 25 september
9:00 – 10:00
Registrering
Kaffe med smörgås
10:00 – 10:30
Key note: De globala utmaningarna
Mänskligheten står inför fem stora utmaningar. Magnus Penker berättar om hur vi kan anta utmaningarna på olika plan, nationellt och globalt.
Magnus Penker, Innovation 360 Group
10:30 – 10:45
Varför är vi här?
Growth Mindset och Fast Feedback.
Christer Berg
10:45 – 11:15
Utblick: En omvärldsspaning på visioner om digitalisering
Digitaliseringskommissionen, IT & Telekomföretagen, Digital Agenda, EIT, Boston Consulting Group, KTH, MIT; Stiftelsen för strategisk forskning, Swedbank m fl. – hur ser andra aktörers visioner för digitaliseringen ut?
Christer Berg
11:15 – 11:30
Kaffe
11:30 – 12:30
Workshop 1
Utvärdering av andras visioner
Vad är bra och varför?
Hur relaterar de till DF?
Vad vill vi?
12:30
Grupperna presenterar
13:00 – 14:00
Lunch
14:00 – 14:45
Fem digitala resor
DF:s verksamhetsplan, Framtidsgruppens delrapport – framtiden i den bästa av världar
Christer Berg
14:45 – 16:30
Workshop 2, fem grupper
Vilken framtid vill vi se?
Vilka är hindren på vägen?
• Individens digitala resa
• Medarbetarens digitala resa
• IT-professionens digitala resa
• Organisationens digitala resa
• Samhällets digitala resa
16:30 – 18:00
Grupperna presenterar
Brainstorming i plenum.
19:00
Middag
Buffé med vin
20:00
Wrap-up: Sverige i den bästa av digitala världar
Vilken framtid har vi sett idag?
Christer Berg
21:00
Avslut
Lördag 26 september
9:00 – 9:30
DF vision
Hur formulerar vi vårt framtida Sverige?
Vad betyder det för medlemmarna?
Christer Berg
9:30 – 10:15
Workshop 3
Våra fem viktigaste mål 2025.
10:15 – 10:45
Grupperna presenterar
10:45 – 11:30
Key Value Drivers (KVD)
Vad gör vi nu?
DF nya grupper:
De nya formaten för grupper och nätverk: Arbetsgrupper, Digitala labb, Projektgrupper, Kompetensnätverk, Premiumnätverk
Christer Berg
11:30 – 12:30
Workshop 4
Nuläge, målläge, vad gör vi 2015-2016?
KVD – Key Value Drivers för att lyckas?
12:30 – 13:30
Lunch
13:30 – 14:30
Presentationer
14:30 – 15:00
Wrap-up: Nästa steg på vår plattform för innovation
Crowdsourcing som engagerar.
Plenum