I över ett decennium har Peder Poulsen drivit och sammanfört nätverk inom it-strategi och digitalisering. Dataföreningen har träffat honom för att prata om förväntningarna på den digitala transformationen, regeringens digitaliseringsstrategi och vikten av att vara tydlig med vad digitaliseringen ska åstadkomma.
Under sin hittills drygt 25 år långa karriär har Peder Poulsen samlat på sig erfarenheter från bank och finansvärlden, myndigheter, utbildningsväsendet och leverantörsidan. Han har arbetat som it-chef och CIO och är idag verksamhetsutvecklare och projektledare med fokus på it-styrning och digitalisering.
År 2006 blev han uppmuntrad att leda föreningens it-strateginätverk, vilket han tog sig an med framgång. Samtidigt växte ett allt större behov fram av att öka medvetenheten kring ett område som låg honom varmare om hjärtat. Efter fem år i It-strateginätverket tog han därför, tillsammans med bland andra Anne Grön, före detta riksordförande i Dataföreningen och CIO för bland annat Systembolaget, initiativ till att starta nätverket E-förvaltning och digitalisering.
– Då var e-förvaltning ett begrepp som inte riktigt hade satt sig. Så jag och några andra nätverksledare tog initiativ till att uppgradera definitioner på Wikipedia och genom nätverket hjälpte vi till att förbättra dem.
– Men nu är det kanske dags att börja fundera på om vi vill eller bör döpa om nätverket igen till att bara heta Digitaliseringsnätverket, fortsätter han, halvt på skämt, halvt på allvar.
Digitalisering är ett begrepp som sväljer det mesta, även e-förvaltning, menar han. 2016 publicerade hans nätverk en öppen definition av begreppet Wikipedia, vilken togs positivt emot. Hittills i år har definitionen tusentals läsningar och fler har bidragit med breda förbättringar.
Digitaliseringens tre delar
Enligt Peder Poulsens definition består digitalisering av tre delar. För det första: allt som kan bli digitalt, blir digitalt.
– Det kanske tydligaste exemplet här är hur fax och post har ersatts av e-post, säger han.
För det andra handlar digitalisering om effektivisering. Det omfattar allt från arbetsrutiner på kontoret till hela samhällsfunktioner.
– Det finns egentligen ingen gräns för hur eller vad digitaliseringen kan effektivisera. Här finns det mer att ta till sig än vad många kanske kan greppa, eller mäktar med att ta in.
Slutligen handlar digitalisering om innovation. Möjligheterna som nu finns för att skapa helt nya tjänster och produkter eller transformera befintliga i nya skepnader, är smått sensationella, menar Peder Poulsen.
– Vi har pratat länge om självbärande bilar och nu finns de plötsligt på marknaden. Robothanteringen är otrolig. Och AI med nya beslutsstöd utvecklas i rasande takt och finns i fler tjänster och produkter än vad många har en aning om.
Viktigt veta vart vi är på väg
Med en digital ocean av möjligheter är det oundvikligt att det uppstår oenigheter kring vad digitaliseringen egentligen ska åstadkomma.
– Det väcker så många frågor så att det uppstår en glidning: ska vi ändra på verksamheten, ska vi effektivisera långsamma processer, ska vi behålla samma servicenivå, kommer den ens att behövas i framtiden? Idag när utvecklingen går så oerhört fort har vi hamnat i ett skarpt läge det är dags att bestämma sig för var man vill ta vägen.
Samtidigt sker utvecklingen så snabbt att det kan vara svårt att få klarhet i vilken riktning som ger mest.
– Om du känner dig förvirrad i allt det här så är du inte ensam. Det är lätt att det blir snurrigt och det finns en stress över att vi hela tiden ska hänga med, säger han och fortsätter:
– Meningen med digitaliseringen är ju att allt ska bli enklare, men den effekten har vi inte riktigt hämtat hem ännu.
Digitaliseringsstrategin ett steg i rätt riktning
18 maj 2017 tydliggjorde regeringen målbilden för svensk digitalisering. I en ny digitaliseringsstrategi tog bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson ut riktningen för landets digitaliseringspolitik där fem områden framhålls som extra viktiga: Kompetens, trygghet, innovation, ledning och infrastruktur. Strategin har fått ta emot en del kritik från branschen, bland annat från DF Analys som menar att regeringen missar det egentliga målet. Peder ser dock innehållet som ett steg i rätt riktning.
– Jag har väntat på en stark kommunikation kring vart digitaliseringen av offentliga sektorn ska eller bör ta vägen. Nu har vi äntligen fått en strategi värd namnet, säger han och välkomnar framförallt den tydligare ledning som tas upp i innehållet.
– Det behövs övergripande styrning för att hitta någon slags enighet kring vad digitaliseringen egentligen ska uppnå. En digitaliseringsmyndighet, som diskuteras här, är troligtvis ett steg i rätt riktning. Och vad gäller infrastruktur så finns det definitivt utrymme till förbättring för detta spännande utvecklingsområde, om man säger så.
Dataföreningen en möjliggörare
Dataföreningens roll i digitaliseringen är att göra dess möjligheter tillgängliga för alla. Att berätta om vilka möjligheter som finns, hur de kan tillämpas och vilka effekter de har. Peder Poulsen och hans nätverk tror att ett av de bästa tillvägagångssätten är att titta på praktikfall och diskutera effekterna brett och öppet.
Nyligen besöktes nätverket av Hans-Erik Holmqvist som leder utredningen kring hur ledningen kring digitalisering bäst bör organiseras och fick ta del av utdrag från det då ännu inte publicerade delbetänkandet.
– Nätverket har bra kontakter med olika initiativ som är utredare, beslutsfattare med flera inom digitalisering i offentlig sektor. Vilket är ett bevis på att vi gör något rätt, säger han och menar vidare att han ser fram emot att följa utvecklingen av såväl nätverket och Dataföreningen som i digitaliseringen.
– Samhället, och inte minst den offentliga sektorn, transformeras på riktigt nu och det är otroligt spännande att få vara med om, avslutar Peder Poulsen.