NYTT PREMIUMNÄTVERK I dag handlar konkurrensen mindre om produktutveckling och mer om affärsmodells-innovation; ny produkt på en ny marknad för nya människor. Etablerade sanningar behöver ifrågasättas för att se nya innovativa affärsmöjligheter. Ett snabbt sätt att nå ett nytt mindset tillsammans är visualisering av företagets DNA genom Business Canvas.
– Förändringar på marknaden sker snabbt och konkurrensfördelar blir sällan långvariga. När en förändring sker så behöver alla i företaget vara med på tåget, säger Robert Elm, som har lång erfarenhet av affärs-, produkt- och ledarutveckling inom industri- och tjänstesektorn i Europa och Asien för bl.a. Ericsson, ABB och Bombardier. Det är en utmaning att förändra etablerade antaganden om vad kunden är beredd att betala för, som fungerat bra sen lång tid tillbaka.
Men digitaliseringen förändrar förutsättningarna och vad som är möjligt att göra.
Att se möjligheterna och hantera utmaningarna kan vara svårt att göra själv. Det är värdefullt att utbyta erfarenheter och strategier med andra i ett mindre oberoende forum. Därför startar premiumnätverket Affärsmodellering på Dataföreningen, med Robert Elm som facilitator.
Ett kraftfullt ”komma överens”-verktyg
Alex Osterwalders Business Canvas visualiserar ett företags DNA på en bild.
Det är ett kreativt och kraftfullt strategiverktyg som används världen över och som gör att många fler på företaget kan involveras i affärsutvecklingen, inte bara strategerna. Ett måste för dagens snabbfotade företag.
– Företag behöver använda sin hjärnkraft mer för att skapa morgondagens konkurrensfördelar. Då behöver man vässa förmågan att tänka tillsammans. Syftet med Business Canvas är ett gemensamt språk som leder till krispigare strategiska diskussioner och bättre idéer på bordet, framhåller Robert Elm.
FAKTA
Premiumnätverket Affärsmodellering startar 31 mars 2015.
För mer info och anmälan kontakta birgitta.edberg@dfs.se
Text: Haddy Leijon/Birgitta Edberg