Virtual reality och artificiell intelligens är några av årets konsumenttrender från Ericsson ConsumerLab. Den 10 maj besökte Anna Selander, chef för ConsumerLab, it-veterannätverket för att berätta mer om dem.
Ericsson ConsumerLab är telekomföretagets konsumentforsknings- och trendspaningsavdelning. I deras rapport 10 hot consumer trends 2016 presenterar de konsumenttrender baserade på insikter från deras globala forskningprogram där den bredaste trenden är representativ för 1.1 miljarder människor i 24 länder. Detta är vad de har kommit fram till.
1. The Lifestyle Network Effect
Ju mer vi sammankopplar oss med andra konsumenter online, desto mer påverkar det vilka varor vi använder. Vilket i sin tur påverkar hur vi lever. Sociala medier och delningsekonomin är exempel på forum som gör att användningen av och kunskapen om nya varor sprids blixtsnabbt och 80 procent av de intervjuade i rapporten upplever att deras nätverkande på Internet har en effekt på deras livsstil. Samtidigt ökar fördelarna med andelen nätverkande konsumenter, till exempel bredare konsumentbaserad service.
2. Streaming natives
I takt med att Internet förändras växer nya generationer upp med egna användarbeteenden. Streaming natives kallas ungdomarna som spenderar en stor del av sin dag med att streama bland annat Youtube. Och de blir allt fler. 2011 uppgav 7 procent av ungdomar mellan 16-19 år att de spenderar tre timmar på Youtube varje dag. 2015 hade den andelen vuxit till 20 procent.
3. AI ends the screen age
Att bära runt på en skärm är inte alltid det smidigaste. Artificiell intelligens gör det istället möjligt för människor att interagera mer och mer med både fysiska objekt och Internet utan att behöva använda smartphones. Idag används AI bland annat i sökmotorer och karttjänster. I framtiden blir Wearables våra nya smartphones.
4. Virtual gets real
Konsumenterna i rapporten är redan idag intresserade av att använda virtual reality-teknik för allt från att titta på sport till att ta 3D-selfies och shoppa online. 44 procent av de tillfrågade vill till och med printa ut sin egen mat. Genom virtual reality blir internet tredimensionellt.
5. Sensing homes
Smarta hem har ännu inte fått något stort genomslag. Men om teknologin kan erbjuda det som konsumenterna faktiskt efterfrågar kan det förändras. Inom de närmaste fem åren kommer internet kunna ansluta tegel och murbruk som vi använder för att bygga våra hem. 55 procent av smartphone-användarna tror till exempel att sensorer kommer att vara inbäddade i byggmaterial för att upptäcka konstruktionsfel eller mögel.
6. Smart commuters
Pendlare vill kunna använda sin restid till och från jobbet på ett meningsfullt sätt. Framtiden handlar därför inte enbart om att transportera människor från A till B, utan även om att erbjuda pendlarna värdefull restid. 86 procent skulle använda skräddarsydda personliga pendlingstjänster om de var tillgängliga.
7. Emergency chat
Samtidigt som vi pratar mindre i telefon spenderar vi allt mer tid på sociala medier. En naturlig utveckling blir därför att vi om några år kommer använda appar för att kontakta 112 vid en olycka. Hälften av alla smartphone-användare tror också att sociala nätverk kommer att vara en föredragen metod att kontakta räddningstjänsten inom tre år.
8. Internables
Hälften av alla smartphone-ägare tror att interna sensorer kommer att uppdatera oss på vårt välbefinnande inom tre år. Åtta av tio vill använda tekniken för att förbättra till exempel syn och hörsel.
9. Everything gets hacked
Hackningen av smartphones kommer att öka och många konsumenter tror att virus kommer fortsätta vara ett stort problem. Trots att konsumenterna är medvetna om problemet, påverkar det inte nödvändigtvis deras förtroende.
10. Netizen Journalists
Konsumenter delar allt mer innehåll och allt fler användare tar del av det innehåll som delas. Något som ökar den allmänna sociala medvetenheten och ger konsumenterna ökade möjligheter att göra sig hörda. Mer än en tredjedel av de intervjuade i rapporten anser att Internet även har ökat möjligheterna för whistleblowers att avslöja brott och korruption.