Sofia Edvardsen är nätverksledare för nystartade Governance Accelerator. Att överbrygga sälj, marknad, it och risk i ett tidigt skeende är en väldigt efterfrågad kunskap, säger hon.
Digitaliseringen påverkar företagets alla delar. Styrelse och ledningsgrupp måste förstå de dramatiska förändringar som sker i till följd av digitaliseringen. Hur påverkas enskilda branscher och vad innebär det för bolaget och den enskilda CIO, CMO, CTO eller CEO? Efter att ha sett ett ökat behov i att kunna hantera just det komplexa nya digitala landskapet startar Sofia Edvardsen premiumnätverket Governance Accelerator tillsammans med Dataföreningen.
Sofia Edvardsen är affärsjurist och grundare av juristbyrån Sharp Cookie Advisors. Hon har varit med om stora paradigmskiften under sin karriär, allt från Nokias uppgång och fall i början av 2000-talet, senare online plattformarnas intåg i form av Über och Airbnb, och nu på senare tid molnets möjliggörare för fintech, analys och olika SaaS–lösningar.
– Tiden har visat att det går snabbt när ny teknik får fotfäste i marknaden och förändrar beteendet hos konsumenter. Det har aldrig varit en större konkurrensfördel att kunna ta beslut och gå från ord till handling, säger hon.
Att bli bättre på att utvärdera, utveckla och utföra affärsutveckling är något nätverket kommer att fokusera på.
– En framgångsrik ledare behöver kunna överbrygga sälj, marknad, it och risk i olika faser i beslutsfattandet och jag har märkt, mycket från mina egna kunder, att det är en väldigt efterfrågad kunskap. När du möter andra kompetenser i liknande situation får du nya perspektiv, nya kunskaper och kan fylla på din verktygslåda med det som behövs.
Idag behöver en framgångsrik ledare vara insatt i olika affärsmodeller lämpliga för en digital verklighet, trygga i att arbeta datadrivet och ha insyn i de analysverktyg som är en hörnsten i ett digitaliseringsarbete. Och där kan nätverket Governance Accelerator verkligen bidra, menar hon.
Att Governance Accelerator drivs som ett premiumnätverk innebär att nätverket endast är öppet för utvalda roller, vilket i det här fallet är ledare inom företag med en digital närvaro och som antingen står inför en transformation eller ansvarar för att utveckla företagets digitala erbjudande ytterligare.
– Vi kommer att dela och diskutera strategiskt viktiga och kanske känsliga uppgifter. För att det ska kännas tryggt att göra det på ett konstruktivt sätt så kan det vara fördel med det mer slutna premiumnätverket, förklarar hon och fortsätter:
– Formatet ger också en lagom storlek på gruppen och en kontinuitet.
Innehållet i Governance Accelerator kommer att vara fördjupande och målinriktat. Premiumformatet kommer ge hela gruppen större utrymme för att bearbeta och vidareutveckla det material som presenteras för gruppdeltagarna.
Nätverket drar igång den 31 mars med ett frukostmöte som är öppet för alla intresserade.
Premiumnätverket för styrning av digital affärsutveckling
Governance Accelerator vänder sig till dig som sitter i någon av ledningsrollerna CEO, CFO, CMO, CDO, CIO, IT-chef, analyschef och Product Owner.
Nätverket träffas fyra gånger per år. Deltagaravgiften är 16 500 kr exkl. moms.
Första året i nätverket kommer främst att ta upp affärsmodeller, värdeerbjudanden och avtal för data och affärer som digitaliseras; personuppgifter, GDPR och legal reglering av dataskydd och IT-utveckling; hur du bäst driver förändringsarbete och implementering av nya processer; vägkartor och business cases för relevanta branscher
Governance Accelerator startar med ett frukostmöte 31 mars.