Projektet Trippel Helix har under vintern gett Skolverket input för deras arbete att ta fram nationella IT-strategier. Snart kan Digital kompetens och programmering vara på skolschemat.
Förra året hade Dataföreningen Södra kretsen kontakt med grundskolelärare som försökte få stöd och hjälp med att lära elever programmera. Sammanlagt tre olika aktiviteter ordnades där det framkom vilken stor efterfrågan av hjälp det finns i skolan för lärarna som vill få elever att bli duktiga på programmering.
Inte långt efter att Dataföreningen haft sin sista aktivitet med just Björn Regnell från LTH, fick Skolverket under september-oktober i uppdrag av regeringen att ta fram nationella it-strategier för skolväsendet samt föreslå ändringar i styrdokument för att tydliggöra skolans uppdrag att stärka elevers digitala kompetens och innovativa förmåga. För att ta fram förslag till förändringar i kapitel 1 och 2 i läroplaner (Skolans värdegrund och uppdrag samt Övergripande mål och riktlinjer), ämnesplaner och kursplaner, behöver Skolverket gå igenom läroplanens och kursplanens alla delar.
Eftersom det redan fanns ett projekt igång, Nationell samling för skolans digitalisering, beslöt man på Skolverket att medverka i detta för att på så sätt få input i arbetet.
Workshop ordnades på tre ställen för detta syfte, i Stockholm, Göteborg och Lund. Lärare, rektorer, företagare, intresseorganisationer med flera deltog och trots olika bakgrund var slutsatserna i Lund om vad som behövdes och hur och när, förvånande lika.
Tack vare en uppmärksam medlem var även Dataföreningen representerad i Lund. Trippel Helix företräddes av Fredrik Heintz. Medverkande från Skolverket var bland andra undervisningsrådet Olof Andersson som gladdes över både uppslutning och deltagarnas reflektioner.
För att skapa ett litet lyft till arbetsgrupperna under dagen hölls ett antal korta anföranden. Björn Regnell, LTH, höll i ett av dem och lyckades på ett pedagogiskt sätt göra sina tio minuter informationstäta.
Programmering, vilket ingår i datavetenskap, innehåller Sekvens Alternativ Repetition Abstraktion (SARA) och är den grund man behöver för att förstå.
Man måste förstå vad koden gör med våra liv, som Björn Regnell uttryckte det. Precis som grammatik och händelser leder till kommunikation och historia, så leder SARA till datalogiskt tänkande.
Andra tankar från övriga föredragare var att ”Digitala analfabeter kan inte ge feedback till programmerares dåliga gränssnitt” (Charlotte Falvin, styrelseproffs). ”Ett nytt lyft behövs, ett digitalt kompetenslyft” (Elisabeth Hallén, Halmstad). ” I Indien har man kopierat den engelska läroplanen rakt av med en progression genom årskurserna och bygger på filosofisk grund. Där är flickor är en större grupp aktiva än här.” (Maria Sandström, MAH)
Arbetsgrupperna var överens om att Digital kompetens måste genomsyra alla ämnen och komma in tidigt, medan Programmering kunde ligga under teknik och matematik och komma in lite senare.
Nu återstår att se hur väl de olika arbetsgrupperna dokumenterat och hur detta sedan sammanfattas och vad det leder till. Skolverkets redovisning av sitt uppdrag kommer att ske i juni i år.