DIG New Retail |
DIG New Retail: Din innovationsplan
Retail befinner sig i sin kanske största transformation någonsin. Digitaliseringen har inneburit en förflyttning till online som dramatiskt förändrar vilka förmågor som är konkurrensdrivande. Vilken blir de fysiska butikernas roll i detta framtida scenario? På vilket sätt blir logistiken hela vägen till konsumenten utslagsgivande? Hur kan du som aktör inom retail bli en del av en större plattform?
Förändringen är starkt teknikdriven. Din innovationsförmåga är avgörande för att kunna omsätta digital teknik till kundnytta och affärsvärden. För att lyckas behöver du formulera en strategi och ta fram en innovationsplan.
New Retail – den nya logiken
En helt ny logik för retail växer nu fram. Begreppet New Retail kommer från Kina, där man utvecklat ett nytt och revolutionerande sätt att arbeta. Kortfattat handlar det om kombinationen av e-handel och fysisk handel som smälter ihop till plattformar..
Plattformarna drivs av ett antal gigantiskt stora företag. De kan innehålla allt som till exempel e-handel, fysiska butiker, betalningar, tjänster, sociala medier, andra medier osv.
Mål
Målet med innovationsgruppen är att ta fram en innovationsplan för hur din verksamhet kan vidareutvecklas med inriktning på New Retail.
Under programmet kommer vi att genomlysa fyra förändringsdrivande områden och hur du som aktör kan hantera dessa. Mellan mötena tittar du på vad varje område har för bäring på just din situation.
Idén med att göra detta inom innovationsgrupp är resan tillsammans med branschkollegor som har motsvarande utmaningar. Det finns ett värde i att utvecklas tillsammans. Den innovationsplan du får fram blir både heltäckande och stresstestad.
Innovationsgruppen riktar sig till
Affärs- och verksamhetsutvecklare inom retail som har mandatet att förändra affärsupplägg genom digitalisering.
Program
Steg 1. Plattformsrevolutionen
Vi fokusera här på är det vi kallar superplattformar, som till exempel Amazon, Alibaba och Tencent. Hur ser deras ekosystem ut? Hur ser deras strategier ut? Och hur kan dagens retailföretag förhålla sig till det?
Steg 2. Butikens nya roll
Butiker kommer ha en annan roll än den traditionella i den nya plattformsrevolutionen. Vi kommer att fördjupa oss i hur den nya rollen kan komma att se ut.
Steg 3. Sömlöshet
En avgörande del i den nya världen är hur man skapar sömlöshet mellan den fysiska världen och den digitala. Vi kommer att belysa hur sömlöshet kan se ut och vilka krav framtidens konsumenter kommer att ställa på sömlöshet.
Steg 4. Logistik, den utslagsgivande faktorn
Logistikens betydelse kommer att bli avgörande framöver. Att leverera snabbt, säkert och till rätt plats blir en konkurrensfaktor. Vi arbetar fram idéer för hur man ska förhålla sig till den hypereffektiva logistik som superplattformarna erbjuder.
Nätverksledare
Innovationsgruppen leds av Bobo af Ekenstam från analysbolaget Docere Intelligence. Bobo har en bakgrund inom marknadsföring och PR, men ägnar sig sedan ett par decennier åt framtidsstudier och att få ut nyttan av omvärldsanalyser och framtidsscenarier. Bobo är vd för konsultbolaget Docere Intelligence som bland annat står bakom trendspaningstjänsten Buzzter. Han är också lärare på Berghs School of Communication och på Nercia Utbildning.
Medlemskap DIG New Retail
Här kan du anmäla dig till DIG New Retail. Nätverksledaren återkommer med en bekräftelse.
Träffar: 4 halvdagar per program
Plats: F7, Fleminggatan 7, Stockholm
Avgift med DF Plus: 15 350 kr exkl moms
Avgift utan DF Plus: 16 850 kr exkl moms
Avgiften är per program. Ett DF Plus kompetenspaket har du som medlem i Dataföreningen.
DIG – DIGITALA INNOVATIONSGRUPPER
En digital innovationsgrupp (DIG) är ett premiumnätverk inom Dataföreningen som fokuserar på tillämpningen av värdeskapande digitalisering.
Innovationer i det här sammanhanget är nya sätt att skapa värde
Utgångspunkten är en utmaning i din verksamhet. Innehållet är målinriktat mot ett nytt uppnått värde som möter utmaningen – en resa tillsammans med kollegor från andra organisationer eller branscher med motsvarande utmaningar. Det kan vara att tillämpa, lansera, utveckla, införa, förändra – där du har stor nytta av att dela erfarenheter med andra i samma situation. Genom att dela erfarenheter om framsteg och motgångar utmed resan utvecklas förmågorna inom hela gruppen.
Innovationsgrupperna har antagningsprövning. För dig som deltar behöver det vara på riktigt, i en verklig utmaning. Du behöver ha ett skarpt åtagande och mandatet att kunna påverka hur det fullföljs. Då kan du på bästa sätt bidra till utbytet.
En innovationsgrupp möts i en serie målinriktade program om fyra möten vardera. Mötena hålls på eftermiddagar under 4-5 timmar. Varje möte har ett tema som är ett steg på vägen mot målet. Mellan mötena arbetar du med steget internt hemma i din organisation. Nya deltagare kan tillkomma under perioden om nätverksledaren bedömer att de kan bli uppdaterade.
I sådana här sammanhang uppkommer frågan om konfidentialitet. Självklart går det inte att dela affärshemligheter, men många erfarenheter kring utveckling och tillämpning av innovativ teknik kan delas utan att röja hemligheter.
Du anmäler dig till en innovationsgrupp via länken i programbeskrivningen. Medlemskapet godkänns sedan av nätverksledaren. Ibland krävs kompletterande information, vilket i så fall framgår i beskrivningen.
DIG New Retail |