DIG AI-driven kundanalys |
DIG AI-driven kundanalys
AI och avancerad analys innebär helt nya möjligheter att analysera kundbeteenden, som till exempel kan klarlägga okända behov och nya affärsmöjligheter. Det här är en innovationsgrupp där du tillsammans med branschkollegor kan utforska dessa möjligheter i just ditt sammanhang.
Att vara kunddriven innebär att på riktigt förstå sina kunder. Vilka preferenser har de och hur kan du agera för att möta dem? Vad exakt får dem att konvertera? Men det handlar inte bara om nya kunder. Hur kan du öka kundlojaliteten? Kan du förutse när och varför kunder överger dig? Genom att svara på dessa frågor kan du proaktivt förstärka kundrelationen och öka försäljningen!
För att uppnå fler konverteringar och färre bortfall, behöver du förstå den data om kunder som du har tillgång till. Exempelvis är företag som använder machine learning för att analysera sina kunder är i medeltal 15 procent bättre på att behålla sina kunder.
Vilka förmågor behöver just din organisation? Hur behöver ni organisera er? Vilka verktyg behöver ni? Hur kan ni använda AI för att på utveckla er relation till kunden? Du står inför en betydande utmaning i att förstå vad AI kan tillföra och hur olika tekniker fungerar i sammanhanget. Det är en fördjupad insikt du inte längre kan vara utan.
Under ett halvår går vi tillsammans igenom hur du utvecklar, upphandlar och etablerar en affärsdriven kundanalys med hjälp av AI, utifrån dina behov och din affärslogik.
Mål
Ett underlag för att implementera och driftsätta en AI-driven kundanalys i din organisation.
Innovationsgruppen riktar sig till
- CDO
- CIO
- Analyschefer
- Marknadsansvariga
- Kundanalysansvariga
- CRM-ansvarige
- Övriga roller ansvariga för utveckling kundrelationer och marknader
Program
Steg 1: Analys av affärsmål
- Förstå hur AI kan driva affärsvärde inom kundanalys och insikt utifrån ett givet ramverk
- Vad behöver ett AI/avancerad analysmodell kunna uträtta för att en implementation ska vara bättre än status quo?
- Bryta ner din organisations utmaning från affärsmål till teknisk målbild
- Hur behöver din organisation se ut för att möjliggöra detta?
- Identifiera en affärsutmaning att arbeta vidare med i kommande steg
- Genomgång av mål och förväntningar av kommande steg samt målbild för framtiden
Steg 2: Kartläggning av tillgänglig data
- Vilka processer genererar vilken kunddata? Behöver något utvecklas för att få in rätt eller bättre data?
- Vilken befintlig intern kunddata kan förklara den utmaning du vill lösa och hur är den lagrad och strukturerad idag?
- Hur kan du använda befintlig data med hjälp av AI för att uppnå era mål?
- Vilken data finns utanför din organisation som kan förklara den utmaning du vill lösa?
Steg 3: Bygg din modell
- Vilka metoder och verktyg kan användas för att utveckla AI och avancerad analys?
- Vilken kompetens behövs och hur bör man organisera sig för att maximera affärsnyttan inom AI?
- Vilka typer av algoritmgrupper finns det och hur appliceras dessa på vanliga affärsproblem?
- Vikten av datakvalitet – hur påverkar dålig data dina analysresultat?
Steg 4: Implementera
- Fortsatt kartläggning av processer och systemmiljö för att extrahera maximalt värde från framtagna verktyg
- Hur integrerar du framtagna lösningar i dina affärs- och verksamhetsprocesser
- Hur säkerställer du fortsatt utveckling av framtagna verktyg?
- Bygga eller upphandla, marknaden för motorer och verktyg
- Hur demokratiserar du resultaten av era AI-initiativ samt data i innovations och förändringsledningssyfte?
- Vilka alternativ finns för att förvalta olika typer av AI-lösningar?
Nätverksledare
Innovationsgruppen leds av Tommy Högström – partner och insiktsspecialist på Applai AB. Tommy har erfarenhet av affärsdrivna och AI-baserade kundanalyser, tekniskt såväl som strategiskt. Utöver AI-erfarenhet har Tommy bred erfarenhet av implementeringsprojekt av systemstöd, med fokus på analys, strategi, förändringsledning och applikation.
Medlemskap DIG AI-driven kundanalys
Här kan du anmäla dig till DIG AI-driven kundanalys. Nätverksledaren återkommer med en bekräftelse.
Träffar: 4 halvdagar per program
Plats: Stockholm
Avgift med DF Plus: 15 350 kr exkl moms
Avgift utan DF Plus: 16 850 kr exkl moms
Avgiften är per program. Ett DF Plus kompetenspaket har du som medlem i Dataföreningen.
DIG – DIGITALA INNOVATIONSGRUPPER
En digital innovationsgrupp (DIG) är ett premiumnätverk inom Dataföreningen som fokuserar på tillämpningen av värdeskapande digitalisering.
Innovationer i det här sammanhanget är nya sätt att skapa värde
Utgångspunkten är en utmaning i din verksamhet. Innehållet är målinriktat mot ett nytt uppnått värde som möter utmaningen – en resa tillsammans med kollegor från andra organisationer eller branscher med motsvarande utmaningar. Det kan vara att tillämpa, lansera, utveckla, införa, förändra – där du har stor nytta av att dela erfarenheter med andra i samma situation. Genom att dela erfarenheter om framsteg och motgångar utmed resan utvecklas förmågorna inom hela gruppen.
Innovationsgrupperna har antagningsprövning. För dig som deltar behöver det vara på riktigt, i en verklig utmaning. Du behöver ha ett skarpt åtagande och mandatet att kunna påverka hur det fullföljs. Då kan du på bästa sätt bidra till utbytet.
En innovationsgrupp möts i en serie målinriktade program om fyra möten vardera. Mötena hålls på eftermiddagar under 4-5 timmar. Varje möte har ett tema som är ett steg på vägen mot målet. Mellan mötena arbetar du med steget internt hemma i din organisation. Nya deltagare kan tillkomma under perioden om nätverksledaren bedömer att de kan bli uppdaterade.
I sådana här sammanhang uppkommer frågan om konfidentialitet. Självklart går det inte att dela affärshemligheter, men många erfarenheter kring utveckling och tillämpning av innovativ teknik kan delas utan att röja hemligheter.
Du anmäler dig till en innovationsgrupp via länken i programbeskrivningen. Medlemskapet godkänns sedan av nätverksledaren. Ibland krävs kompletterande information, vilket i så fall framgår i beskrivningen.
DIG AI-driven kundanalys |