FÖRÄNDRINGAR KRING NYHETSBREV MEET&LEARN
Vi har beslutat att göra en förändring i vår kommunikation och samla alla våra nyheter och information i ett gemensamt riksbrev. Detta innebär att de lokala nyhetsbreven kommer att kompletteras med gemensamma samordnade riksbrev.
För att få med era bidrag till riksbrevet behöver ni fylla i formuläret nedan. Riksbrevet kommer att skickas ut 1 gång per månad, första vardagen i månaden. Deadline för att få med inlägg är den 25:e varje månad, utom juli.
Vi hoppas att ni kommer att uppskatta det nya formatet och att ni fortsätter att bidra med era nyheter och information. Om ni har några frågor eller synpunkter är ni välkomna att kontakta oss på linda.djupenstrom@dfs.se.
LEVERANS AV INNEHÅLL
För att vi ska kunna publicera era inlägg i riksbrevet behöver ni skicka oss följande information och material:
- Rubrik: En kort och tydlig rubrik som beskriver vad inlägget handlar om. Max 48 tecken inkl. blanksteg.
- Beskrivning: En kort och intressant beskrivning som ger läsaren en överblick över innehållet i inlägget.
- Bildmaterial: En bild som illustrerar inlägget och fångar läsarens uppmärksamhet. Bilderna ska vara av god kvalitet och relevanta för ämnet. Om du vill att bilden ska täcka hela bredden av innehållet ska du använda formatet 700px350px, som är samma som för Lyyti. Ange källa och eventuella bildtexter om ni inte äger bilderna själva.
- Länkar: En eller flera länkar till mer information eller relaterade sidor som ni vill hänvisa till i inlägget.
- CTA: Avsluta ditt nyhetsbrev med ett tydligt call-to-action som uppmanar läsarna att göra något. Använd imperativ, fördelar och brådskande ord för att motivera dem.
SKICKA DITT BIDRAG
SOCIALA MEDIER
Om ni vill att vi marknadsför ert innehåll i våra rikstäckande sociala mediekanaler, behöver ni också skriva och skicka en kortare text som vi kan publicera i våra sociala medier (Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter och Yotube).
- Kort text: Skriv en kort och relevant text som ger läsarna värde och information. Använd aktivt språk, fördelar och emotionella ord för att engagera dem.
- Praktisk information: Skicka även med information som plats, datum, tid och ev annan viktig information
- Bild- eller videomaterial: Lägg till en bild eller en video som passar ditt ämne (se generella riktlinjer längre ner)
- CTA: Avsluta ditt inlägg med ett tydligt call-to-action som uppmanar läsarna att göra något. Det kan vara att kommentera, dela, gilla, köpa din produkt, anmäla sig till din aktivitet, läsa mer på din blogg eller följa dig på sociala medier. Använd imperativ, fördelar och brådskande ord för att motivera dem.
- #: Ni kan också använda hashtags för att öka räckvidden och synligheten för ert inlägg.
- Profillänk: Om ni vill tagga en organisation, företag eller personer i era inlägg i sociala medier behöver ni skicka oss följande information:
- Namn: Det fullständiga namnet på organisationen/personen ni vill tagga.
- Användarnamn: Det användarnamn som organisationen/personen har på den sociala medie-plattformen ni vill tagga på. Till exempel @exempel på Instagram eller @Exempel på Twitter.
- Relation: Hur personen är relaterad till ert innehåll eller er organisation. Till exempel kund, partner, medarbetare, talare eller influencer.
- Samtycke: Om ni har fått personens samtycke att tagga hen i ert inlägg. Detta är viktigt för att respektera personens integritet och rättigheter.
GENERELLA RIKTLINJER FÖR BILDER OCH VIDEO I SOCIALA MEDIER
Bilder
Facebook: För optimal bildkvalitet rekommenderas att spara bilder med logotyper eller text som en PNG-fil och ladda upp en sRGB JPG-fil som är mindre än 100 KB. Bilder i flödet kan ha ett bildförhållande mellan 1.91:1 och 4:5 och den maximala filstorleken är 4 GB.
Instagram: För optimal bildkvalitet rekommenderas att spara bilder som en JPG-fil med en bredd på minst 1080 pixlar. Bilder i flödet kan vara kvadratiska (1080 x 1080 pixlar, 1:1), liggande (1080 x 566 pixlar, 1.91:1) eller stående (1080 x 1350 pixlar, 4:5). Bilder i Stories, Reels och Live bör vara vertikala (1080 x 1920 pixlar, 9:16).
Twitter: För optimal bildkvalitet rekommenderas att spara bilder som en JPG-fil. Bilder i flödet kan vara liggande (1280 x 720 pixlar, 16:9), kvadratiska (720 x 720 pixlar, 1:1) eller stående (720 x 1280 pixlar, 9:16). Den maximala filstorleken är 512 MB.
LinkedIn: För optimal bildkvalitet rekommenderas att spara bilder som en PNG-fil. Bilder i flödet kan ha ett bildförhållande mellan 2:1 och 1:1 och den maximala filstorleken är 5 GB.
YouTube: Miniatyr för video bör vara 1280 x 720 pixlar (16:9). Den maximala filstorleken är 128 GB.
Video
Facebook: Videor bör inte vara längre än 45 sekunder, eftersom de flesta tittar på videor utan ljud och har kort uppmärksamhetsspann. Om du vill berätta en längre historia eller skapa varumärkeskännedom kan du dock använda längre videor på upp till 240 minuter för inlägg eller 120 sekunder för händelser. Videor kan ha ett bildförhållande mellan 16:9 och 4:5 och den maximala filstorleken är 10 GB. Vi rekommenderar att använda MP4 eller MOV format och sRT format för undertexter.
Instagram: Videor i flödet bör inte vara längre än 30 sekunder, eftersom användarna förväntar sig snabb och visuell information. Stories kan vara upp till 15 sekunder per klipp, men det rekommenderas att inte ha mer än 7 stories per dag för att inte upplevas som spammig. Reels kan vara upp till 60 sekunder, men kortare videor kan få fler visningar och engagemang. Videor i flödet kan ha ett bildförhållande mellan 1.91:1 och 4:5 och den maximala filstorleken är 4 GB. Videor i Stories, Reels och Live bör ha ett bildförhållande på 9:16. Vi rekommenderar att använda MP4 eller MOV format.
Twitter: Videor bör inte vara längre än 140 sekunder, eftersom Twitter är en plattform för korta och snabba meddelanden. Videor kan ha ett bildförhållande mellan 16:9 och 1:1 och den maximala filstorleken är 512 MB. Vi rekommenderar att använda MP4 eller MOV format i appen och JPG, PNG, GIF eller WEBP format på webben. Du kan också använda sRT format för undertexter.
LinkedIn: Videor kan vara mellan 3-600 sekunder långa, men för video som handlar om att skapa varumärkeskännedom bör videon vara max 30 sekunder lång. Om du vill berätta en historia om en produkt eller ett företag rekommenderas längre videor för att få med en tydlig storytelling. Videor kan ha ett bildförhållande mellan 16:9 och 1:1 och den maximala filstorleken är 5 GB. Vi rekommenderar att använda MP4 eller MOV format och sRT eller vTT format för undertexter.
YouTube: Videor kan vara upp till 12 timmar långa, men det betyder inte att det är lämpligt för alla ändamål. Enligt Hubspot är de videor som får flest visningar på YouTube mellan 2-3 minuter långa. Om du vill skapa YouTube Shorts, som är vertikala videor i TikTok-stil, kan de vara upp till 60 sekunder långa. Videor kan ha ett bildförhållande mellan 16:9, 9:16 (endast i appen) och 1:1 (endast i appen) och den maximala filstorleken är 128 GB. Vi rekommenderar att använda .mov, .mpeg4, mp4, .avi, .wmv format och .srt, .sbv, .sub, .vtt format för undertexter.