Crowdfenomenet breder ut sig och formar om våra marknader, arbetssätt och affärsmöjligheter. – En förändring vi alla måste anpassa oss till, säger Patrik Eriksson, nätverksledare för nystartade DF Crowd-nätverket.
Förra året gick skidklädmärket Isbjörn of Sweden ut för att söka investerare för att expandera sina affärer. Enligt den traditionella vägen träffade de den ena banken, riskkapitalisten och bidragsgivande organisationen efter den andra, utan att hämta hem en krona.
När de istället valde att prova crowdfunding hände plötsligt något. Privatpersoner visade vilja att betala för deras produkter och gav råd och förslag på hur de kunde utvecklas. På fyra dagar hade fyra miljoner kronor adderats till Isbjörns kapital. Marknaden hade accepterat deras produkter, investerarna ändrade åsikt och värdet på företaget sköt i höjden. Idag är Isbjörn värderat till samma nivåer som väletablerade konkurrenten Peak Performance.
– Det här är bara en approach på hur vi kan närma sig oss crowd och vad vi kan tjäna på det, säger Patrik Eriksson, Global Practice Leader inom innovation och crowd på Internal Consulting Group.
Tillsammans med Henrik Skinstad, affärsutvecklare och trendspanare på Sigma, startar han DF Crowd-nätverket i Stockholm. Där kan du lära dig mer om crowdfenomenet och tillsammans med andra utforska hur din verksamhet kan dra nytta av det.
– Vi kan använda crowd för att exempelvis sänka kostnader, öka säkerheten, marknadsföra oss och skapa en mer mångfacetterad kundkrets. Du får lojala kunder, ambassadörer som sprider dina budskap vidare och en snabb och verklighetsnära bild av vad dina kunder vill ha. Det gör affärerna mer 360, förklarar Henrik Skinstad.
Henrik Skinstad och Patrik Eriksson leder DF Crowd-nätverket.
”Förändring att anpassa oss till”
Crowd handlar om att se bortom kundbegreppet och bjuda in intressenter till verksamheten. Här är hen istället en samarbetspartner som kan hjälpa dig att finansiera, utveckla och marknadsföra dina affärer. Begreppet crowd innefattar oftast fyra olika områden: crowdfunding, crowdsourcing, crowdlending och crowdcommerce (läs Patriks och Henriks beskrivning av de olika områdena längst ned i denna artikel).
Det senaste åren har fenomenet haft en lavinartad spridning. Patrik och Henrik menar att det beror på att samhället nu har de rätta tekniska, sociala och ekonomiska förutsättningarna:
- Vi är ständigt uppkopplade med direkt tillgång till både kunskap och människor. Som konsumenter kan vi därför vara minst lika pålästa som säljarna och dessutom sitta på ett kontaktnät som innehåller mer kompetens än producentens företag kan förmå.
- Att vi är uppkopplade gör oss också mer sammankopplade. Vi intresserar oss mer för varandra och vill hjälpa till. Att dela med sig av sin kompetens har även blivit ett sätt att marknadsföra sig och bygga på sina meriter.
- Sedan bankkrisen 2008 finns också ett finansiellt glapp mellan mindre entreprenörer och traditionella investerare. Crowdfunding har täppt igen det och samtidigt förlöst en massiv entreprenöriell våg. Över 50 % av alla startups i England finansierades av genom crowdfunding förra året. Tidigare i år släppte Världsbanken en prognos som spådde att crowdfunding kommer vara 1,8 gånger större än Venture Capital-industrin vid 2025.
– Det här växer oerhört fort. Vi pratar om en triljardverksamhet inom en väldigt snar framtid, säger Patrik och tillägger: Det är helt enkelt en förändring vi måste anpassa oss till.
Nätverket utforskar möjligheterna
När det nya nätverket drar igång 4 februari är det - i typisk crowd-anda - medlemmarna som bestämmer innehållet. Syftet är att utbyta och sprida kunskap om crowds olika områden och utforska vilka möjligheter de kan erbjuda.
– Vi tittar på din verksamhet, ser vad crowd kan göra för dig och hur du går tillväga. Det är viktigt att det blir relevant för alla. Nätverket är inte bara för ekonomer, it-tekniker eller affärsutvecklare. För vi måste intressera oss för alla de tre drivkrafterna - de tekniska, sociala och ekonomiska - för att gemensamt utforska fenomenet som håller på att förändra allt, avslutar Henrik.
DF Crowd-nätverket startar 4 februari
När: 4 februari kl. 17.30-20.00
Var: Fleminggatan 7 i Stockholm
Kostnad: Gratis för dig som är medlem i Dataföreningen
För vem: Öppet för alla yrkesroller i alla branscher
Anmälan: Anmäl dig här