Förlorade data kan i många fall återskapas. Men för att rädda så mycket möjligt krävs att man vet vad man ska – och inte ska – göra när olyckan är framme.
Laptops som åkt i golvet, för snabbt formaterade hårddiskar och av misstag borttagna virtuella servrar är bland de vanligaste orsakerna till att data behöver återskapas. Oftast är det inga problem för dataräddningsexperterna. Så länge det finns läsbara magnetskick i en roterande hårddisk kan till synes helt förlorade data räddas.
Men även om experterna kan återskapa det mesta kan mycket data, och inte minst tid, gå förlorad om du inte hanterar hårdvaran och situationen rätt.
– Ju mer man har försökt rädda datan från en förstörd disk på egen hand, desto värre är det när vi får den, säger Åke Ljungqvist, verksamhetschef för Ibas Sverige.
– Det är väldigt lätt att få panik och begå misstag när en backup till exempel inte fungerar. Det är vanligt att man försöker starta diskar som låter illa, eller göra rebuild på RAID-system som inte fungerar och så vidare.
Verksamheten bör ha tydliga rutiner, dokumenterade i till exempel en business continuity plan, menar han.
– Du bör till exempel ha rutiner för hur alla krypteringsnycklar hanteras. Vi behöver samtliga nycklar innan vi kan börja jobba och är dessa utspridda i verksamheten kan det ta dagar innan den trasiga disken ens kan skickas iväg.
Den 8 december besöker Åke Ljungqvist nätverket för Informationssäkerhet i Stockholm och ger fler tips om hur du bör agera när dina data är borta – och var gränsen går innan det är bortom räddning. Läs mer och anmäl dig här.
Fler tips 8 december
På nätverket Informationssäkerhet Stockholms Meet & Learn den 8 december berättar Åke Ljungqvist om vart gränsen går för att rädda dina data och hur du bör agera när olyckan är framme.
Dessutom berättar Torbjörn Lofterud, Computer Forensics Engineer på Ibas, om hur digitala bevis säkras och analyseras för polisiära utredningar.