Antonio Tomar, nätverksledare för nya nätverket ITIL i praktiken Västra, ger sina bästa tips för hur du kommer igång med ITIL.
Idag, fredag, drar nätverket ITIL i praktiken Västra igång i Göteborg. Deras mål är att genom kunskap och erfarenhetsutbyten ge dig en mer avslappnad bild av hur ramverket ITIL kan fungera och appliceras i din it-miljö. Fyra träffar per år planeras och kommer att bjuda på diskussioner om bland annat processintegration, supportoptimering, förvaltning och så förstås – vart man börjar någonstans.
– För bara fem - sex år sedan var den gängse bilden att ITIL var något byråkratiskt, tungrott och något som skapar merarbete. Idag ses ITIL som en ”de facto” standard för hur man bedriver it-verksamhet. Ramverket ger dig överblick och kontroll och utan det är risken stor att man löser problem i sin it-miljö som till slut skapar ett lapptäcke med integrerade lösningar, säger Antonio Tomar, nätverksledare och till vardags ITIL-konsult på Larsson & Co.
Trots det är det fortfarande många som Antonio och hans kollegor pratar med som drar sig för att tillämpa ITIL i it-verksamheten.
– Jag tror att det beror på att många vill ha allt från början och det är ett lätt sätt att tappa greppet. Börja istället med delar av ITIL och utveckla och väx i ITIL. Det ger dig en positiv resa mot ett väl fungerande system som kontinuerligt förbättras och byggs runt dina behov och framtida visioner.
Börja där det gör mest nytta
Så vart börjar man? Det beror på var det gör mest ont. Börja med att ta reda på var ramverket kan göra mest nytta genom att fråga din personal och dina kunder var bristerna sitter.
– Ett effektivt sätt att förstå sina egna och sina kunders behov är att ställa sig vid kaffeautomaten och prata med personalen som kommer förbi, säger Antonio Tomar och fortsätter:
– Ett annat sätt att komma fram till var man ska börja är att mäta sin egen leveransförmåga i olika delar. Det kan vara antal incidenter, antal misslyckade förändringar, försenade projekt, kundnöjdheten, budgetuppföljning, ledarskapsenkäter och så vidare. Och kan man inte mäta idag så är steg ett i ITIL-arbetet att skapa förutsättningar för att kunna göra det.
Ett förändringsarbete
En för många avskräckande detalj med ITIL är att det är ett förändringsarbete. Det vill säga tidskrävande och dyrt om det misslyckas. Men det är viktigt att komma ihåg att syftet med att införa ITIL är att skapa förutsättningar för en så bra it-leverans som möjligt.
– De flesta it-organisationer lägger mellan 45-65 procent av sin totala arbetstid på oplanerat arbete som exempelvis ”brandsläckning”. Bara där har du en enorm potential till resursutnyttjande. Rätt genomfört kommer ITIL att frigöra mer resurser än vad det tar i anspråk att införa.
– En av de viktigaste och mest avgörande frågor som chefer, som initierar ett ITIL-arbete, måste kunna besvara är varför. För att verkligen lyckas måste man därför använda sig av någon form av förändringsledning. Vi behöver skapa en förståelse för varför vi gör det och vad det kommer att innebära. När vi lyckas med det kommer ITIL-etableringen bli både roligt, intressant och effektiv.
Hur kan nätverket hjälpa till?
– Vi vill tillsammans hitta bra lösningar på nätverkets medlemmars utmaningar. Vi vet att alla har olika utmaningar och förutsättningar. Vi vill använda diversiteten till att höja vår kunskap och förståelse för hur man applicerar ITIL i verkligheten och på ett pragmatiskt sätt. Vi kombinerar våra kunskaper inom ITIL och förändringsledning med våra praktiska erfarenheter i att ha hjälpt mängder med it-organisationer med förhoppningen att göra en verklig skillnad hos deltagarna och deras it-verksamheter.
ITIL i praktiken Västra
Nytt nätverk med fokus på att eliminera hinder för att applicera ITIL i din verksamhet.