SEMINARIUM Framtidens it-utbildningar bör vara tvärvetenskapliga och involvera handeln och offentligheten. Det anser Mark Smith, professor vid KTH, som experimenterar med Makerspace som lösning.
Som professor i it-produktutveckling experimenterar han med olika sätt att svara på det kompetensbehov som utvecklingen av framtidens it-produkter kräver.
– Vi börjar se en kraftigt ökad betydelse för it i saker som kläder, byggnader, transport och offentlig infrastruktur. Så för att utforma nya it-produkter krävs tillämpade tvärvetenskapliga kompetenser. Det kan många nuvarande ingenjörsprogram inte erbjuda sina studenter idag, säger Mark Smith.
Men för att verkligen få förståelse för vad it kan göra behövs delaktighet från alla delar av samhället, menar Mark.
– För att lösa framtida behov inom utbildning, handel och samhälle måste vi samla aktörer från alla dessa områden. I ett Makerspace är målet att undersöka problem och möjligheter genom att ta del av olika tillämpade kunskaper och idéer från olika områden. På så sätt kan vi se samband och förstå vad som krävs.
Den 23 april föreläser Mark Smith på nätverket Framtidens smarta samhälle, ett seminarium om hans senaste projekt, ”Local tech – Makerspace as a model for institutional learning” där KTH-studenter och studenter från Konstfack sammanfördes med allmänheten i ett öppet Makerspace. Där bjuder dessutom datakonsulten Mats Henriksson på en jämförelse av Bitcoin och dagens monetära system.
Fakta: Framtidens smarta samhälle
23 april i Stockholm. Seminariet är gratis och öppet för alla.
Arrangör: Nätverket Framtidens smarta samhälle.
Mer info och anmälan här
Artikeln är från Dataföreningens sida i Computer Sweden, se artikeln som pdf