När digitaliseringen får för stort kundfokus glöms medarbetarna bort. Trots att det är där verksamhetens framgångar avgörs. Det menar Henrik Gustafsson, digital strateg och författare till boken Den digitala arbetsplatsen.
Digitaliseringen ställer krav. För att hänga med i utvecklingen och den ökade konkurrensen behöver verksamheten ständigt öka sin produktivitet, snabbrörlighet och innovationsförmåga. Svenska organisationer vet detta. Men samtidigt som stora kundorienterade investeringar görs med nya appar och webbplatser, så missas dem som faktiskt gör verksamheten produktiv.
– Medarbetaren hamnar i kläm här idag, säger Henrik Gustafsson, digital strateg på Knowit Experience och medförfattare till boken Den digitala arbetsplatsen.
Det spelar inte någon roll hur bra verksamheten ser ut utåt. Så länge medarbetarna går på knäna på grund av ineffektiva system och gamla arbetssätt kommer företaget inte framåt, menar han.
– Det är med goda intentioner man inför nya it-system. Tittar man isolerat på systemen och de silon där systemen ska verka så kan det se ut som en rimlig investering. Men tittar man ur den enskilda medarbetarens perspektiv är det ofta för många system som fungerar på olika sätt och inte är särskilt användarvänliga, säger han.
Som exempel hänvisar han till en svensk undersökning. På ett sjukhus var 110 medarbetare i kontakt med 117 olika system - under en arbetsdag. Istället för att öka produktiviteten sjönk engagemanget och stressen ökade. Henrik Gustafsson anser att de ökade problemen med psykisk ohälsa, till viss del kan tillskrivas överbelastningen som dagens digitala arbetsmiljö medför.
– Det finns svart på vitt från flera rapporter. En amerikansk undersökning visar att produktiviteten har sjunkit med 17 procent på några år, trots att företagen i undersökningen införde nya it-system som skulle effektivisera, säger han och förklarar:
– Det handlar om två huvudsakliga problem, dels att verksamheten arbetar i silon utan gemensam vision och mål om vad den digitala arbetsplatsen ska erbjuda och dels att man inte ser till den enskilda medarbetarens faktiska vardag och vad han eller hon faktiskt behöver för digitala tjänster och enheter.
I boken Den digitala arbetsplatsen ger Henrik Gustafsson och medförfattaren Oscar Berg tips till hur du kommer igång med en digitalisering av arbetsplatsen. Till exempel genom att snabbt bedöma hur mogen verksamheten är, vilka intressenter som behöver engageras och hur en helhetsbild kan skapas med hjälp av en canvas för den digitala arbetsplatsen. Mallar, verktyg och praktiska aktiviteter ger något konkret att jobba med.
– Till skillnad från många andra böcker om digitaliseringen som handlar om varför och vad så ville skriva om hur. Vi vill dela med oss av vår erfarenhet av att arbeta med design, verksamhetsutveckling och digitalisering med fokus på hur det kan ske i kreativa och effektiva workshops., berättar Henrik Gustafsson.
Den 26 januari besöker han nätverket Digital CMO för att berätta mer om boken. Under den efterföljande workshopen får du testa bokens verktyg och aktiviteter för att snabbt komma igång med digitaliseringen av din arbetsplats.
Föreläser 26 januari
Henrik Gustafsson, digital strateg på Knowit Experience och författare till boken Den digitala arbetsplatsen. I Stockholm 26 januari föreläser han om sin bok och hur du kommer igång med digitaliseringen av din arbetsplats.