I år har juryn valt att lyfta fram en djärv satsning på digitalisering i en prövad kultursektor. Göteborg Film Festival har lyckats skapa en digital filmfestival som fördubblade antalet deltagare. Det blev en transformation som visar vägen för framtida kulturevenemang. Priset togs emot av Mirja Wester, vd för Göteborg Film Festival, på föreningens virtuella stämma 11 mars 2021.
– Ett stort tack från oss, hälsar Mirja. Det betyder mycket att få ett sådant här pris under ett år där många fått vässa sina digitala förmågor. Alla är väldigt glada på min arbetsplats här.
– Det kändes helt rätt när vi kom fram till valet av pristagare. Det är en bedrift att lyckas så bra med en så stor utmaning och så kort framförhållning, säger Peter Käll som är ordförande för föreningen och juryn. Vi vill lyfta fram goda exempel där digitalisering har löst problem till nytta för alla berörda.
Under senhösten 2020 stod det klart för ledningen av Göteborgs filmfestival att inte ens en hybrid festival skulle bli möjlig. Det innebar en helt ny situation.
– Vi hade planerat under våren att det skulle bli någon form av hybrid festival, berättar Mirja Wester som är vd för Göteborg Film Festival. Men när inte någon form av fysiskt evenemang skulle bli möjligt, fick vi tänka om från grunden.
Det lyfte ett antal frågor i organisationen. Vad behövde de ta med sig in i det digitala, så att det känns som en festival? Hur skiljer det sig från en vanlig streamingtjänst? Vad är det som gör en festival? Vad är kärnvärdet?
Mirja förklarar fyra aspekter som formade genomförandet: tidsbegränsade fönster, kopplingen till fysiska platser, delaktiga filmskapare och närvaron av programledare.
– Filmerna fanns bara tillgängliga under en begränsad tid, vilket förstärkte upplevelsen av gemenskap. ”Just nu tittar vi på den här filmen tillsammans”. Visningarna kopplades också till en fysisk plats, en given biograf som vi sände live ifrån. Vi lät filmskapare ta plats, som fick följa med sina filmer hem till vardagsrummen. Vi hade också programledare som introducerade filmerna, vilket skapade ett sammanhang för festivaldeltagarna.
Ovetande om vilken omfattning pandemin skulle få, hade temat för årets festival beslutats redan tidig under 2020 till: social distansering.
– Vi har arbetat flera år med att på olika sätt skapa unika filmupplevelser, fortsätter Mirja. Ur temat växte idén fram att visa film för en person på olika platser. En sådan plats var fyren Pater Noster utanför Marstrand.
Det blev en uppmärksammad kampanj som fick ut budskapet att festivalen blivit digital. Över 12.000 anmälde sitt intresse att sitta isolerade i fyren under sju dagar, utan mobil eller internet. En sjuksköterska som varit allt annat än isolerad under året, blev den utvalda. Hon vill uppleva det motsatta.
– Hon satt isolerad där och andra satt isolerade hemma, men det fanns ändå en gemenskap kring festivalen. En gemenskap trots att alla var utspridda. Gemenskapen är kärnvärdet.
Resultat av hela satsningen blev en överraskande framgång. Jämfört med förra festivalen ökade antalet deltagare från 145.000 till över 300.000.
– Vi visst inte riktigt vad vi skulle förvänta oss. Vi hoppades att vår trogna publik skulle följa oss in i det digitala. Vad vi inte hade räknat med att få så stor ny publik från hela Sverige. En tredjedel av festivaldeltagarna kom från Göteborg, resten från 244 orter runt om i landet. Vi märker också att vi nått nya målgrupper, som till exempel småbarnsföräldrar.
Det har varit en både lärorik och rolig resa.
– Vi har behövt gå ”all in”, både konstnärligt och tekniskt. För oss har det varit lustfyllt att få leka med möjligheterna. Digitalisering brukar annars förknippas med något jobbigt, med system som är svåra att hantera.
Helheten har haft stor betydelse, menar Mirja. Att det digitala fått omfatta hela det konstnärliga uttrycket, i stället för bara en plattform för att kommunicera och sälja biljetter.
– Många inom kultursektorn har nu utvecklat sina digitala erbjudanden, vilket gett en markant ökad tillgänglighet. Det är en viktig demokratifråga och den utvecklingen kommer att fortsätta. Det handlar inte bara om en ny ekonomisk modell utan lika mycket om att kunna nå ut till fler.
Framtiden blir hybrid.
– Precis som teater, opera och konserter, älskar vi rummet och upplevelserna där. Det digitala kommer inte att ersätta detta fysiska, det blir snarare en skärningspunkt emellan dem som förstärker båda uttrycken.
Juryn har bestått av Peter Käll, IT-revisor; Annica Thorberg, vd; Belinda Eriksson, förvaltningsledare; Christina Bleiken, vd; Fredrik Frimodig, CIO; Jeanette Torell, managementkonsult och Sebastian Lindström, CIO.
Juryns motivering är:
Göteborg Film Festival har i en tid av kris lyckats överföra något så fysiskt som en filmfestival till ett virtuellt genomförande – och samtidigt mer än fördubblat antalet festivaldeltagare. Med en kreativ inramning i olika format har känslan av en festival följt med in i det digitala. Göteborg Film Festival har visat vägen för en expansion av kulturevenemang på ett sätt som kan nå många fler i samhället.
Här kan du läsa mer om Kjell Hultman Stipendium och tidigare pristagare.