Insikten om hur man kan använda spelifiering för att engagera och motivera människor, har fått många ledande företag att använda metoder inspirerade av spelvärlden för att marknadsföra sina produkter eller tjänster. Vi träffade Mattias Escuardo Liljeqvist, nätverksledare för Gamification, för att prata om hur det nya nätverket skapar ett forum för dig som vill öka din kunskap och bidra till att spelifiera Sverige.
Mattias Escuardo Liljeqvist har en bakgrund inom kompetensförsörjning och arbetade under flera år som projektledare för Kista Science City AB, där hans uppdrag var att främja platsen och ICT-klustret Kista Science City. Vid sidan om arbetet har Mattias varit aktiv i ideella föreningar och bland annat drivit Dataföreningens nätverk Young Professionals.
Intresset för spel har alltid funnits där. Mattias började tidigt kartlägga spelindustrin, reste till Los Angeles för att studera dataspelsbranschen och startade E-sportföreningen Ludio eSports. I sitt yrkesliv såg Mattias hur man pratade om Gamification och på vilka sätt man kunde utnyttja spelifiering för att gynna sin affärsverksamhet.
Idag är Mattias Head of Education på Futuregames, skolan som driver tvååriga yrkesutbildningar inom spelutveckling för framtidens speltalanger. Tillsammans med Ina Bäckström leder han det nya nätverket Gamification i Stockholmskretsen.
Vad är Gamification?
– Gamification är en metod där du använder kunskap om dagens målgrupper och spellogik för att engagera, informera och kommunicera med dem. Metoden kan användas till olika ändamål och affärsverksamheter, vare sig det är underhållning eller nytta, berättar Mattias när vi träffar honom i Futuregames utbildningslokaler på Södermalm.
Idag är olika typer av spel en naturlig del av vår vardag och flera europeiska studier visar att mer än varannan svensk medborgare är spelifierad i sitt mindset.
– Svensk befolkning och svensk kompetens, vare sig det gäller att konsumera eller utveckla, är helt enkelt mogna för spelifierade produkter, processer, tjänster och medborgarskap, säger Mattias.
Kunskap och kontakter för att spelifiera Sverige
Mattias förhoppning är att nätverket ska erbjuda ett forum för att bygga och brygga relationer för den som vill öka sin kunskap om gamification och bidra till att spelifiera Sverige.
– Syftet med nätverket är att skapa goda relationer, knyta affärskontakter och utbyta kunskaper kring gamification. Tillsammans kommer vi att vrida och vända på begreppet för att titta på nyttan utifrån de olika roller där man bäst kan tillämpa metoder för gamification, avslutar Mattias.
Den 24 november träffas Gamification-nätverket och får en introduktion till grunderna för speldesign av Ina Bäckström. Ina har en bakgrund med många år inom spelbranschen både som spelproducent, journalist inom E-sport och är i grunden utbildad speldesigner. Läs mer och anmäl dig till "Att tänka som en speldesigner" den 24 november här.
Att tänka som en speldesigner 24/11
Välkommen på nästa träff med Gamification den 24 november på temat speldesign. Mötet leds av nätverksledaren Ina Bäckström.
Utforska Gamification i nytt nätverk
Gamification är nätverket som skapar ett kontaktnät av engagerade samt sakkunniga inom gamification. Nätverket kommer vid jämna tillfällen bjuda in till diskussioner med gäster och mingel.
Nätverksledare:
Mattias Escuardo Liljeqvist
Ina Bäckström