Digitala vårdmöten är projektet som ska skapa en tillgängligare vård inom Stockholms läns landsting, SLL. Inom ett år ska länets tre miljoner årliga vårdbesök kunna ske digitalt. Innovationslandstingsråd Daniel Forslund (L) berättar om projektet, förutsättningarna och förväntningarna på resultatet.
Den allt mer tekniskt mogna allmänhetens ständigt ökade förväntningar på digitala tjänster har spridit sig till vårdsektorn. De senaste åren har användningen av privata digitala vårdtjänster, som KRY och Min doktor smugit sig fram, för att 2017 fullkomligt explodera. Enligt SLL gjordes 71 ooo digitala vårdbesök (på apparna KRY, Min doktor och Medicoo) i Stockholms län under 2017. Året innan vara siffran endast knappa 9 000.
– Trycket och förväntan att kunna möta vården på nätet har varit väldigt högt och det har varit ett växande ansvar på oss att tillgodose detta. Fram till nu har vi tvingat in alla till väntrummet eller till telefonkön. Så ska det inte behöva vara. Patienten ska kunna välja hur den vill kontakta vårdcentralen, utifrån sina behov. säger Daniel Forslund, innovationslandstingsråd vid SLL.
Som Sveriges första innovationslandstingsråd har han sedan 2014 det politiska ansvaret för Stockholms läns landstings teknikutveckling och innovationsförmåga. Hans uppdrag handlar bland annat om att leda arbetet med centrala framtidsfrågor som digitalisering, eHälsa, medicinteknik och patientnära tjänster samt innovation av vårdens arbetssätt, organisation och styrning.
Med syftet att modernisera mötet med vården, genom att bland annat göra videobesök och chattar en naturlig del av servicen, startade SLL projektet Digitala vårdmöten 2017. Sett till räckvidden av projektets effekter, är det ett av de största digitalseringsprojekt inom vården hittills; varje år genomförs omkring tre miljoner vårdbesök i Stockholms län och när implementeringen har genomförts ska alla som vill (då det är medicinskt lämpligt) kunna genomföra sitt besök digitalt.
– Projektet har kommit en bra bit och vi står vid en brytpunkt nu, där vi börjar gå från projekt till verklighet. Vi rullar ut det på alla landstingets vårdcentraler först, till exempel genom vår egen app ”Alltid öppet”. I slutet av året kommer en stor andel vårdcentraler kunna erbjuda detta, säger Daniel Forslund.
Utöver att erbjuda SLLs egna tekniska lösningar ställer projektet nya krav på vårdgivarna: Alla ska kunna erbjuda en "basal" digital närhet, alla tjänster ska erbjuda aktuellt innehåll (som att svar ska ges inom rimlig tid) samt att tjänsterna ska vara enkla nog att de kan användas av de flesta patienter.
– Framförallt handlar det om en serviceförbättring. Du ska inte behöva avvara en halvdag för ett läkarbesök längre, utan ska i princip kunna sitta kvar på jobbet, eller ligga kvar i sängen under ditt besök.
Med den ökade tillgängligheten hoppas Daniel Forslund även på positiva organisatoriska effekter. Som färre hembesök och utryckningar i glesorter. Digitala vårdmöten kan också ge en avlastande effekt då det blir enklare att fördela om resurser, framförallt från säsongsbetonade glesortsområden som skärgården.
– Genom digitala vårdmöten kan en skärgårdsdoktor även stärka upp som digital resurs för en vårdcentral i innerstaden under det lugnare vinterhalvåret, så det blir enklare att fördela om resurser och kommer förhoppningsvis att ge en avlastande effekt, säger Daniel Forslund.
Så implementeras Digitala vårdmöten
Under Stockholmskretsens Meet & Learn med temat Förändringsledning den 22 maj, berättar Daniel Forslund, innovationslandstingsråd (L) vid Stockholms läns landsting, om hur myndigheten implementerar projektet Digitala vårdmöten. Vi får bland annat veta:
- vilka lösningar som har krävts
- hur införandeplanerna ser ut och hur det har gått hittills
- hur de hanterar de förändringar projektet innebär för vården internt.