Mer information, intelligens, interaktion, infrastruktur och innovation är metatrenderna som driver digitaliseringen. Den 10 november gästade Dataföreningens ordförande Christer Berg, IT-veteraner och Informationssäkerhet Stockholms gemensamma nätverksträff för att berätta mer om dem.
1. Mer information
Tittar vi på mängden information så är det en dataexplosion som pågår. Mängden data som genereras ökar konstant. Aldrig någonsin har vi kunnat ta in, bearbeta och lagra så mycket data som nu. Och det ser inte ut att ta stopp utan den exponentiella utvecklingen fortsätter. Tre exabyta data skapas dagligen och mängden data mer än fördubblas varje år. Siffrorna kommer från en mängd olika datakällor som transaktioner, sensorer och sociala medier.
I takt med att våra liv digitaliseras genereras enorma mängder data överallt – som behöver lagras, analyseras och förädlas. Som en naturlig utveckling av detta har dataanalyser nu blivit en integrerad del av många verksamheter. När datamängderna växer framträder helt nya möjligheter. Analyser som inte var möjliga med de datamängder som fanns för några år sedan kan nu genomföras.
När man pratar om data är det vanligt att dela upp det i begrepp som big, dark och small data. Big data innebär att all data idag samlas in, medan dark data är ett samlingsnamn för all ostrukturerad data. Small data är den information som finns runtom en individ, där individen får mer och mer makt över sin egen data. Här förutspår analysföretaget Gartner att 80 procent av konsumenterna 2017 kommer samla in, följa och handla med sina personliga data för att spara pengar eller skapa bekvämare lösningar. Slutsatsen av detta? Data är den nya religionen.
2. Mer intelligens
För att driva digitaliseringen framåt behövs mer intelligens och runt hörnet väntar nästa stora förändring. Vi står inför ett stort genombrott för artificiell intelligens, AI, där vi kommer se många nya tillämpningar av digital teknik. Gränssnitten för AI blir mer mänskliga genom taligenkänning, naturliga dialoger och tolkning av beteenden. Detta kommer märkas genom de olika agenter, chattbotar och tjänster som är baserade på AI.
Mycket AI bygger på maskininlärning eller självinlärande system på stora mängder data. Ett känt exempel är IBM:s dator Watson, som är basen för en molnbaserad tjänst med potential att ersätta traditionella kundtjänster. När man ringer till Skatteverket idag är det redan en bott som svarar, som både kan svara på frågor och koppla vidare till vanlig support. Framöver kan vi räkna med att den traditionella, mänskliga kundtjänsten, ersätts av automatiska lösningar.
Och tusentals entreprenörer funderar på hur de ska utmana existerande marknader genom AI. Tankeledaren Kevin Kelley förutspår de 10 000 nästa affärsplanerna för startups med sitt berömda citat ”Take X and add AI”.
3. Mer interaktion
Tillgången till enorma mängder data och intelligens, påverkar sättet vi interagerar på. Hittills har interaktionen skett via skärmar i olika former eller smarta klockor. Nu är vi på väg in i en ny era av interaktion, där skärmarna blir smartare och alltfler av våra mänskliga sinnen kopplas in.
Vi lever i en digital atmosfär som flyttar ut gränserna för vår närvaro. Internet of Things är en miljardmarknad under uppbyggnad där alla saker omkring oss blir smartare och uppkopplade. Människor är konstant uppkopplade var de än befinner sig, och gränssnitten blir allt smartare. Teknikutvecklingen transformerar helt enkelt sättet vi interagerar med varandra och världen runtomkring. Genom mer avancerade wearables och internables som RFID-chip, förstärks den digitala närvaron och det blir möjligt att interagera på nya sätt.
Utvecklingen av augmented och virtual reality pågår för fullt. Augmented reality, AR, tog fart när Pokémon Go lanserades i somras. Microsofts hårdvara HoloLens bygger på AR och fler liknande tjänster där verkligheten förstärks väntas framöver. Den första Premier League matchen har redan sänts i virtual reality och i Stockholm hölls nyligen Sveriges första VR-filmfestival. Nästa steg är att integrera tekniken med biologin för att kommunicera med hjärnan, där produkter som Thync eller Googles Daydream banar vägen. Ett spännande forskningsområde är hur man i framtiden ska kunna styra datorer och bilar med tankekraft.
Nästa utvecklingshorisont är att vi skriver ut de saker vi behöver direkt i hemmet. Idag är 3D-skrivarna enkla men kommer framöver att bli alltmer avancerade. Detta är början på en marknad som kommer explodera. När det sker påverkas många branscher och den nya värdehandlingen blir de digitala ritningar som används för att skriva ut våra prylar.
4. Mer infrastruktur
Digitaliseringen gör det möjligt att skapa intelligentare infrastruktur som banar väg för smartare och mer integrerade system. I framtiden ser vi förarlösa tåg och bilar, smarta byggnader, nya material och bränslen som skapar mer effektiva och hållbara samhällen.
Marknaden för molntjänster växer i snabb takt och påverkar det digitala infrastrukturområdet. Idag omsätts enorma summor i alla de tjänster och funktioner som är kopplade till molnet. Här är molninfrastruktur som tjänst, IaaS, en stark trend som förväntas växa alltmer framöver.
När alltfler värden flyttar över och blir digitala, behövs också nya skydd. Ett exempel på denna utveckling är att det vuxit fram ett nytt nät ovanför internet, som kallas för blockkedjan. Här utnyttjar man blockkedjan där digitala block lagras parallellt på flera datorer, vilket innebär att de inte går att manipulera. Lantmäteriet är ett exempel på en svensk myndighet, som testar blockkedjeteknik för säker hantering av lagfarter och bostadsköp. Med blockchain kan nya aktörer automatisera premieinbetalningar och skadeersättningar, vilket skulle kunna göra försäkringsbolag överflödiga i framtiden.
5. Mer innovation
Digitaliseringen river barriärer mellan individer, företag, samhälle och medborgare vilket skapar förutsättningar för mer innovation. Konsumenter eller kunder kan vara finansiärer, delägare, medproducenter eller distributörer. Delningsekonomin är inget nytt fenomen, men genom tekniken blir det allt lättare att sammanföra konsumenter.
Traditionella mellanhänder ersätts av digitala plattformar som gör det möjligt att billigare utbyta varor och tjänster. Fler människor kan helt enkelt konsumera, producera och utnyttja befintliga resurser mer effektivt. Här kan det också tänkas att blockkedjan blir den nya globala tredje parten för säkra transaktioner i framtiden.
En annan aspekt är att digitaliseringen gör att små företag blir som stora och tvärtom. Som ett exempel köpte uppstickaren och ljudbokstjänsten Storytel det anrika förlaget Nordsteds. Om en liten aktör lyckas digitalisera hela sin värdekedja, är det alltså möjligt att ta över ett etablerat företag i samma bransch. Adidas öppnar en ”speedfactory” i Tyskland för att leverera skräddarsydda skor. En stor del av produktionen sköts av robotar och här uppträder istället Adidas som den lokala skräddaren.
Teknikutvecklingen leder också fram till en automation på en nivå som vi aldrig tidigare har skådat. När fler processer automatiseras med hjälp av AI-teknik, ersätts många jobb. I framtiden räknar man med att robotiseringen kommer ta bort runt 50 procent av alla jobb. Tillämpningar av artificiell intelligens kommer då utföra många arbetsuppgifter som idag utförs av människor med yrken som telefonförsäljare, kassa- eller sjukvårdspersonal. Även banktjänstemän och advokater kan inom en relativt snar framtid få konkurrens av datorer som automatiserar olika arbetsmoment.
Läs mer om Dataföreningens tankar kring digitalisering i vår vision Digital destination Sverige.