Design thinking hjälper organisationer att utvecklas och skapa användarcentrerade lösningar. Anette Lovas, coach och konsult inom UX, agilt och förändringsledning, berättar om processen som kan stärka både den digitala utvecklingen och ledningsgruppen.
Design thinking är en process och ett mindset för innovation och utveckling som hjälper allt fler organisationer att skapa framgångsrika lösningar.
Processen sker med fokus på slutanvändaren och gör det möjligt för ledningen att identifiera problem och utvecklingsområden genom ett utifrån- och inperspektiv, och den hjälper den operativa utvecklingen att iterativt bygga prototyper, testa och verifiera att lösningarna tas emot av användarna innan lansering. Det är en process som många organisationer vittnar om är effektiv och lönsam. Dessutom tillämpbar i de flesta organisationsformer, stora som små.
Anette Lovas är mångsidig konsult på Frontit i Stockholm och har en kompetens som utöver Design thinking omfattar UX, agilt, förändringsledning och digital produktutveckling. Hon utbildar inom UX på Berghs School of Communications och kommer närmast från uppdrag på Spotify. Som system- och beteendevetare har hon arbetat med användarcentrerad utveckling sedan 20 år tillbaka, bland annat med att utveckla stridssimulatorer åt Försvarsmakten.
– Design thinking handlar om att förstå användarbeteende, och skapa produkter och tjänster som kan förändra användarnas beteende. Till exempel att de istället för att gå in på ett kontor eller ringa kundtjänst så utför de sina ärenden digitalt, förklarar hon.
Design thinking har egentligen länge använts inom design-orienterade branscher som industri och byggnadsarkitektur. Processen skiljer sig heller inte mycket från liknande arbetssätt, som Lean UX och Service Design. Skillnaden är att Design thinking ger innovationskraft även på strategisk nivå och därmed berör ledningsgruppen. Det är också här behovet av kunskap om Design thinking är störst, menar Anette Lovas.
– För verksamheter som lägger en stor del av tiden på det operativa arbetet, är det svårt att få utrymme för det långsiktiga arbetet. Det lämnar obesvarade frågor som till exempel vilka nya målgrupper eller beteendeförändringar affären måste ta hänsyn till om ett år.
Samtidigt, menar hon, arbetar andra organisationer för strategiskt, ofta med ett dokument som enda resultat och utan att den tänkta effekten av arbetet når ut till slutanvändaren.
– Fler organisationer måste hitta balansen mellan det operativa och det strategiska. Både ledning och utvecklare måste ha en tydlig bild av hur användarna ska kunna använda en lösning. Det gäller att komma ihåg att om en app är för krånglig, raderas den lika enkelt som den laddades ned, säger Anette Lovas.
18 januari föreläste Anette Lovas om Design thinking på DF Sundsvalls lunchseminarium. Då berättade hon om fördelarna med att tillämpa designprocessen både strategiskt och operativt och gav även deltagarna en praktisk insikt i processen. Håll koll på vår Meet & Learn-kalender för fler kommande seminarium om Design thinking.
Design thinking sker utifrån och in
”Ett fantastiskt verktyg som genom user research och inte internt tyckande, kartlägger kundernas kontaktytor och interaktion med företaget. Resan utgår ifrån målgrupperna, deras behov och beteende och organiseras därefter: utifrån och in istället för inifrån och ut.” - Anette Lovas, konsult Frontit.