AI, merged reality och en bleknande tro på integritet. Det är några av årets hetaste konsumenttrender som Ericsson ConsumerLab nyligen presenterade för vårt specialistnätverk Affärsmodellering.
Ericsson ConsumerLab är telekomföretagets avdelning för konsumentforskning och trendspaning. I deras rapport 10 hot consumer trends 2017 presenterar de konsumenttrender som bygger på svaren från 7,138 avancerade internetanvändare i åldern 15-69 från hela världen. Alla med den gemensamma nämnaren early adopters.
Rebecka Cedering Ångström från Ericsson ConsumerLab har besökt Specialistnätverket för affärsmodellering för att presentera resultatet.
1 – Artificiell intelligens överallt
Artificiell intelligens, AI, är redan integrerad i vår vardag. Det finns i våra telefoner, i våra bilar och rekommenderar vilka serier vi ska titta på i våra streaming-tjänster. Och utvecklingen blir allt mer välkommen bland konsumenterna. Viljan att på något sätt integrera med någon typ av AI är stor. Majoriteten av respondenterna kan tänka sig assisteras av AI på jobbet. Och även om det är en minoritet, kan hela 25 procent tänka sig att ha en AI som företagsledare. Samtidigt sker utvecklingen inte helt utan oro då knappt hälften befarar att AI kommer att bli en allt tuffare konkurrent på arbetsmarknaden.
2 – Internet of things ökar takten
Precis som AI har Internet of Things, IoT, smugit sig in på konsumentmarknaden. Begreppet är fortfarande ganska diffust hos användarna, men förståelsen för nyttan med tekniken tycks ha landat. En stor majoritet av de tillfrågade i undersökningen tror att fler wearables och sensorer kommer att hjälpa dem att interagera med andra enheter och prylar. Samtidigt menar knappt hälften att de spenderar för mycket tid i deras mobila enheter, vilket kan avhjälpas om de vanligaste sysslorna automatiseras.
3 – Fotgängare leder utvecklingen av självkörande bilar
Autonoma bilar rationaliserar bort bilförarna och allt fler bilpooler gör bilägandet sekundärt. Därför kan den framtida bilutvecklingen behöva skifta perspektiv till de som fortfarande vistas i trafiken – fotgängarna. En av fyra anser redan att trafiken skulle kännas tryggare om alla bilar var autonoma. 65 procent av dessa skulle även ha en självkörande bil hellre än att behöva köra den själva.
4 – Merged reality
På konsumentsidan av virtual reality, VR och augmented reality, AR, handlar en stor del fortfarande om dator- och tv-spel. Ericssons rapport ser dock en stor efterfrågan för tekniken även i mer vardagliga användningsområden. Men också högre krav. Var för sig ger de olika teknikerna endast begränsade upplevelser, du kan till exempel se hela världen i VR, men inte röra dig i den. För att verkligen förstärka verkligheten behöver tekniken sammanfogas. Och konsumenterna tror inte att det dröjer länge innan det händer. 80 procent av VR-användarna i rapporten tror att tekniken kommer vara omöjlig att skilja från verkligheten inom bara tre år.
5 – Ovana sinnen
När vi åker bil, med tåg eller annat transportmedel är det endast en del av våra sinnen som upplever rörelserna, vilket är anledningen till att många blir åksjuka. När bilarna kör sig själva förväntas åksjukeproblemen öka. Allteftersom vi alla blir passagerare fokuserar vi våra sinnen på läsande, tittande och videochattande istället för rörelsen. Därför tror tre av tio att de kommer att behöva åksjukepiller i autonoma bilar. När det kommer till VR och AR lurar vi våra sinnen ännu mer och redan idag vittnar många om VR-åksjuka. En tredjedel av användarna förväntar sig ett VR-åksjukepiller på marknaden inom kort.
6 – De smarta enheternas säkerhetsparadox
Allt fler konsumenter litar på att deras smarttelefoner ska hjälpa dem ur farliga situationer. Mer än hälften av alla användare har nödfallsalarm, gps-tracking och/eller nödfalsskontakter i deras mobiler. Två av fem respondenter anser att mobilen gör oss säkrare, men samtidigt utsätter sig över hälften av dem för fler risker på grund av det. Den överhängande risken att på något sätt förlora telefonen ökar intresset för säkerhetsorienterade wearables.
7 – Sociala silos
Sociala medier kritiseras för att polarisera informationsflödet. Det hindrar användarna från att exponeras för opponerande åsikter, menar kritikerna. Samtidigt söker sig människor till likatänkande även offline. Något som kan bero på att globaliseringen ökar vårt behov av att känna att tillhörighet, spekulerar rapporten. Faktum är dock att en av tre ser sina sociala nätverk som sin primära nyhetskälla. En av fyra värderar sina kontakters åsikter högre än politikernas argument. Lika många avföljer eller avfärdar kontakter varje vecka på grund av deras åsikter. Därmed ökar risken för ogenomträngliga sociala silos, menar rapporten.
8 – Personifierad augmented reality
Trots att AR så sent som i början av 2016 var en relativt okänd teknik bland konsumenterna, är det redan dags att använda tekniken för att anpassa upplevelsen av vår fysiska omgivning – likt personliga inställningar anpassar den digitala dito. Fler än en tredjedel av respondenterna vill kunna välja bort störande element i deras omgivning, såsom grafitti, skräp, jag till och med människor med fel klädsmak. Ytterligare något fler vill använda tekniken som ett slags fysisk adblocker för att kunna välja bort ointressanta skyltfönster och reklam.
9 – Förlorat hopp om integritet
Fler än en tredjedel anser att integritetens dagar är över och att all information om privatpersoner, företag och myndigheter kommer att vara publikt material i framtiden. Efterfrågan av privata säkerhetslösningar kvarstår visserligen, två av fem är villiga att betala för en tjänst som skyddar deras personliga data. Samtidigt är behovet begränsat till en ”rimlig” säkerhet för knappt hälften av respondenterna. Enligt rapporten kan den öppnare inställningen delvis förklaras med förståelsen för hur information kan bekämpa kriminalitet och terrorism.
10 – Big tech för alla
Internet har gett oss möjligheten att jämföra i stort sett allting. Vad vi ska köpa, vart vi ska resa och vilken väg vi ska ta. Det innebär också att vi överöser it-företagen med information och delar med oss av våra behov, önskemål och levnadsmönster. Idag vet de flesta detta – och förväntar sig något i retur. Två av fem av de avancerade internetanvändarna i rapporten kan tänka sig att låta de fem största it-bolagen förse dem med alla produkter de behöver idag. tre av fyra är öppna inför tanken om att låta dem göra det inom fem år.