I helgen, från Lördag morgon till Söndag vid lunchtid hölls ett unikt hackathon i Skellefteå som fokuserade mot Augmented Reality. Vi hade strax under 60 anmälda, men riktigit alla lyckades inte ta sig hit. Vi hade bjudit in ICT-studenter, flyktingar med kompetens för att delta, privatpersoner med samma kompetens och företag. Alla målgrupper var representerade. Några hade anmält sig som lag, och andra formerade sina lag på plats, (t.ex. andrapristagarna team AD-HOC).
ARctic Challenge hölls i the Great Northern, som nästan är färdigställt. Förutom en provisorisk ingång var alla lokaler som vi behövde för vårt hackathon färdiga. Arbetet flöt väldigt bra. Vi började med lite praktisk information från arrangörerna och fortsatte med en kort presentation av Techfugees som hölls av Tom Hayton över nätet från England. Sedan presenterade Gustav Sterbrant och Raihan Ul Islam från LTU i Skellefteå de verktyg som vi ställt i ordning inför övningarna.
Sju team arbetade intensivt och engagerat under hela tid som fanns till förfogande, och lite till. Det var inte helt lätt att få ut alla när vi stängde lokalerna vid 23 på Lördagskvällen. Några arbetade vidare på egen hand även under natten. Redan på Lördag eftermiddag fick alla team göra en första presentation av sin idé, och fick en del feedback från juryn, som bestod av:
· Saguna, Luleå tekniska universitet och SenseSmartRegion
· Ghassan Amayra, Techfugees
· Lena Staflund, Tieto
· Leif Häggmark, Skelleftea Digital Alliance och SenseSmartRegion
Det fanns också lite tid att färdigställa sina lösningar och ta fram sina presentation på Söndag morgon innan slutpresentationerna tog vid.
Juryn hade sedan inget lätt arbete. Alla team hade lyckats förvånande väl på så kort tid, både i att ta fram lösningar och genomarbetade presentationer som i vissa fall innehöll animationer och filmsekvenser där man visade hur de framtagna AR-lösningarna används ute i verkligheten. Till slut fick juryn i alla fall fram en första- och en andrapristagare.
Förstapristagarna Skellefteåll bestod av Olga Rybnytska, Felipe Leon, Victor Araujo, Atefeh Maleki, och Chandara Chea hade tagit fram en AR-lösning med samma namn som laget. Det är ett interaktivt spel för att upptäcka Skellefteå,som med fördel kan användas av barn, turister och invandrare. Man tar en bild av en byggnad eller ett objekt i stan. Appen känner igen objektet och berättar vad det är på ditt eget valda språk. Du kan också samla poäng genom att samla på objekt.
Andrapristagarna Team AD-HOC bestod av James Zhou, Greger Burman, Christoffer Lundberg, Mattias Svedjevik och Simon Larsson. Deras app Sortly underlättar sopsortering genom man genom att läsa QR-koder på sopkärlen på sin mobil får upp bilder och text om vad som ska stoppas i kärlet på sitt valda språk. Vidare kan man också läsa streckkoder på förpackningar och därigenom få veta hur den ska sorteras, eller att man måste ta den till miljöstationen.
Som sagt, juryarbetet var tufft. Inget av de övriga fem bidragen låg långt efter vinnarna.
Initiativet til ARctic Challenge togs gemensamt av Skelleftea Digital Alliance och SenseSmartRegion-projektet. Sedan anslöt sig även Skellefteå Science City, Techfugees, DF Skellefteå och projektet Smart Tillväxt som medarrangörer. Redan under helgen började vi bland arrangörerna att prata om att göra detta till ett årligt återkommande event, eftersom det blev så lyckat och var så roligt att genomföra.