Dataföreningen

För kunskap och kontakter

  • Digital destination Sverige
  • Premiumnätverk
Bli medlem i Dataföreningen i Sverige
  • Hem
  • Meet & Learn
    • Meet & Learn – hela landet
    • Riksaktiviteter
    • Södra kretsen
    • Västra kretsen
    • Östra kretsen
    • Stockholmskretsen
    • Mittkretsen
    • Umeå
    • Skellefteå
    • Norrbotten
  • Premiumnätverk
  • Kretsar
    • Södra
    • Västra
    • Östra
    • Stockholm
    • Mitt
    • Umeå
    • Skellefteå
    • Norrbotten
  • Partnerprogram
  • Utbildningar
  • DF Output
    • DF Output
    • Digitala lyftet
    • Diversity in Tech
    • DF Tube
    • DF Rapport
    • Kjell Hultman Stipendium
    • Life Time Achivement Award
    • Säkerhetskryssningen
  • Internationellt
  • Om Dataföreningen
    • BLI MEDLEM
    • Vision
    • Stadgar
    • Dataföreningens styrelse och ledning
    • Stämmoprotokoll
    • Föreningens historia
    • Villkor och FAQ
  • Kontakt
Hem · Nyheter · Tio techtrender från Ericsson

Tio techtrender från Ericsson

Publicerad av Alexandra Holm den 11 maj 2016

digital spåkulaVirtual reality och artificiell intelligens är några av årets konsumenttrender från Ericsson ConsumerLab. Den 10 maj besökte Anna Selander, chef för ConsumerLab, it-veterannätverket för att berätta mer om dem.

Ericsson ConsumerLab är telekomföretagets konsumentforsknings- och trendspaningsavdelning. I deras rapport 10 hot consumer trends 2016 presenterar de konsumenttrender baserade på insikter från deras globala forskningprogram där den bredaste trenden är representativ för 1.1 miljarder människor i 24 länder. Detta är vad de har kommit fram till.

1.  The Lifestyle Network Effect

Ju mer vi sammankopplar oss med andra konsumenter online, desto mer påverkar det vilka varor vi använder. Vilket i sin tur påverkar hur vi lever. Sociala medier och delningsekonomin är exempel på forum som gör att användningen av och kunskapen om nya varor sprids blixtsnabbt och 80 procent av de intervjuade i rapporten upplever att deras nätverkande på Internet har en effekt på deras livsstil. Samtidigt ökar fördelarna med andelen nätverkande konsumenter, till exempel bredare konsumentbaserad service.

2. Streaming natives

I takt med att Internet förändras växer nya generationer upp med egna användarbeteenden. Streaming natives kallas ungdomarna som spenderar en stor del av sin dag med att streama bland annat Youtube. Och de blir allt fler. 2011 uppgav 7 procent av ungdomar mellan 16-19 år att de spenderar tre timmar på Youtube varje dag. 2015 hade den andelen vuxit till 20 procent.

3. AI ends the screen age

Att bära runt på en skärm är inte alltid det smidigaste. Artificiell intelligens gör det istället möjligt för människor att interagera mer och mer med både fysiska objekt och Internet utan att behöva använda smartphones. Idag används AI bland annat i sökmotorer och karttjänster. I framtiden blir Wearables våra nya smartphones.

4. Virtual gets real

Konsumenterna i rapporten är redan idag intresserade av att använda virtual reality-teknik för allt från att titta på sport till att ta 3D-selfies och shoppa online. 44 procent av de tillfrågade vill till och med printa ut sin egen mat. Genom virtual reality blir internet tredimensionellt.

5. Sensing homes

Smarta hem har ännu inte fått något stort genomslag. Men om teknologin kan erbjuda det som konsumenterna faktiskt efterfrågar kan det förändras. Inom de närmaste fem åren kommer internet kunna ansluta tegel och murbruk som vi använder för att bygga våra hem. 55 procent av smartphone-användarna tror till exempel att sensorer kommer att vara inbäddade i byggmaterial för att upptäcka konstruktionsfel eller mögel.

6. Smart commuters

Pendlare vill kunna använda sin restid till och från jobbet på ett meningsfullt sätt. Framtiden handlar därför inte enbart om att transportera människor från A till B, utan även om att erbjuda pendlarna värdefull restid. 86 procent skulle använda skräddarsydda personliga pendlingstjänster om de var tillgängliga.

7. Emergency chat

Samtidigt som vi pratar mindre i telefon spenderar vi allt mer tid på sociala medier. En naturlig utveckling blir därför att vi om några år kommer använda appar för att kontakta 112 vid en olycka. Hälften av alla smartphone-användare tror också att sociala nätverk kommer att vara en föredragen metod att kontakta räddningstjänsten inom tre år.

8. Internables

Hälften av alla smartphone-ägare tror att interna sensorer kommer att uppdatera oss på vårt välbefinnande inom tre år. Åtta av tio vill använda tekniken för att förbättra till exempel syn och hörsel.

9. Everything gets hacked

Hackningen av smartphones kommer att öka och många konsumenter tror att virus kommer fortsätta vara ett stort problem. Trots att konsumenterna är medvetna om problemet, påverkar det inte nödvändigtvis deras förtroende.

10. Netizen Journalists

Konsumenter delar allt mer innehåll och allt fler användare tar del av det innehåll som delas. Något som ökar den allmänna sociala medvetenheten och ger konsumenterna ökade möjligheter att göra sig hörda. Mer än en tredjedel av de intervjuade i rapporten anser att Internet även har ökat möjligheterna för whistleblowers att avslöja brott och korruption.

Arkiverad under: Nyheter, Nyheter Sthlm Taggad som: Artificiell intelligens, Ericsson, trender, Virutal reality, youtube

Nyheter

Östra kretsen: Extrastämma torsdag den 13 april kl 18:00

Östra Kretsens EXTRA STÄMMA Torsdag den 13 april  kl 18:00 – 19:00 Följande punkter kommer hanteras på stämman: … Läs mer »

Meet & Learn

Årsstämma Dataföreningen Umeå

Umeå · 13 april 2023 

Föreningsstämma Dataföreningen i Sverige 2023

Riksevenemang · 21 april 2023 

Konfidentialitet, tillgänglighet och korrekthet som delar av modern cybersäkerhet

Stockholm · 28 april 2023 

Säkerhetskryssning 2023

Riksevenemang · 27 augusti 2023 


Aktuellt just nu

Mingla med säkerhetseliten

 

Nyheter

Östra kretsen: Extrastämma torsdag den 13 april kl 18:00

Kjell Hultman Stipendium 2023 uppmärksammar cybersäkerhet

PTS Innovationstävling 2023

DigComp 2.2 på svenska

Så ökar vi digitala innovationer i offentlig sektor

Kjell Hultman-priset till Johan Magnusson

Fler nyheter »

Meet & Learn

Årsstämma Dataföreningen Umeå

Umeå · 13 april 2023 

Föreningsstämma Dataföreningen i Sverige 2023

Riksevenemang · 21 april 2023 

Konfidentialitet, tillgänglighet och korrekthet som delar av modern cybersäkerhet

Stockholm · 28 april 2023 

Säkerhetskryssning 2023

Riksevenemang · 27 augusti 2023 


Mer Meet & Learn »

Bli medlem


Som medlem i Dataföreningen ökar du din kunskap, skaffar nya värdefulla kontakter och får erfarenhetsutbyte med branschkollegor. Oavsett om du har jobb, söker nytt jobb, startar eget, börjar studera eller IT är din hobby... Läs mer »

Dataföreningen i Sverige

Fleminggatan 7
112 26 Stockholm
Tel 08-587 434 00
Mer kontaktinfo »


 

© Dataföreningen · Använder WordPress & Genesis Framework · Om cookies · Allmänna villkor · Press · Sitemap · Logga in