Sportswiks grundare Martin Wiklund om hur hans tjänst har gått från idé till global expansion på bara fyra år. 7 mars besöker han Umeåkretsens seminarieserie Digitala resan.
Allt började under konferensen Techcrunch Disrupt i Silicon Valley för fyra år när några riskkapitalister gav en föreläsning om att följa ditt hjärta för att lyckas. I publiken satt Martin Wiklund, före detta elitfotbollsspelare och utvecklare, och fick en idé.
– På flygresan hem, mellan San Fransisco och New York kom hela affärsidén, med skisser över affärsmodeller, funktioner och team. Det var bara att sluta på jobbet och köra, säger Martin Wiklund.
Idag sysselsätter hans idé – appen Sportswik – åtta anställda och visar en stadig tillväxt. 2016 investerade TV4 10 miljoner kronor i företaget och en global expansion är inte långt borta.
Appen ger idrottsfans möjligheten att själva ta bilder, filma och rapportera direkt från en match, oavsett sport eller nivå, och dela det med andra fans. Idén till appen kommer inte enbart från hans egen passion till sport. Det krävs även ett riktigt problem för att en idé ska fylla ett syfte och bli framgångsrik.
– När jag växte upp fanns det en reporter på plats i division fem i fotboll, på division tre i basket och i juniorallsvenskan. Vi som höll på med idrott fick uppmärksamhet och bekräftelse för våra prestationer. Men sedan alla slutade prenumerera på tidningen så har de inte råd att täcka allt längre. Nu är det bara Zlatan som syns. Det var utgångspunkten vi hade. Att ge alla utövare, ledare och communities uppmärksamhet, bekräftelse och positiv feedback för sitt idrottande, berättar han.
– När du har hittat din lösning behöver du ett team som kan hjälpa dig att realisera det hela. För inget är så enkelt att du kan göra det själv. Och till sist behöver du prioritera det över nästan allt annat.
Det är där orden från riskkapitaliserna i Silicon Valley fortfarande klingar kvar hos Martin Wiklund. Någon gång under startup-resan kommer motståndet. Är du då bara ute efter att tjäna pengar blir det tungt. Gör du det från hjärtat kommer du att ligga i tills problemet är löst.
Bilden: Martin Wiklund tillsammans med Håkan Rossberg, affärsområdeschef sport och spel TV4-Gruppen. Bild: TV4-gruppen.
Besöker DF Umeå
Den 7 mars kommer Martin Wiklund till DF Umeå för att berätta mer om Sportswiks resa som startup-företag. Hör om hans motgångar och framgångar och få tips för hur du kan göra karriär på det du brinner för.