Peter Parnes, professor i distribuerade datorsystem vid Luleå tekniska universitet, har utsetts till Årets IT-Norrbottning. – Det känns mycket smickrande och är ett erkännande för att det jag gör syns och ger effekt, säger Peter Parnes.
Det är Dataföreningen Norrbotten som utser Årets IT-Norrbottning. Peter Parnes får utmärkelsen för sitt arbete med att väcka teknikintresse bland unga.
– Jag har lagt ner mycket ideellt arbete med att arrangera workshoppar och seminarium och grundat Luleå Makerspace med det direkta syftet att just främja teknikintresse. Det är nog därför jag får utmärkelsen, för mitt starka driv med att få unga att bli intresserade av teknik samt för arbetet med att få fler tjejer till IT-området generellt.
Digitalisering i skolan
Genom sitt arbete vid Luleå tekniska universitet har Peter Parnes bland annat jobbat mycket med digitalisering i grundskolan. Målet är att skolan ska bli mer modern och undervisa för ett modernt samhälle.
– För att få fler unga tjejer intresserade av teknik och IT specifikt måste en attitydförändring ske i samhället. Det är inte bara killar som ”ska” hålla på med detta viktiga område, även tjejer behövs, säger Peter Parnes.
Vilka utmaningar står Norrbotten inför inom IT-området?
– När det gäller digitalisering i skolan måste vi få alla skolor med på tåget så vi gemensamt kan lyfta regionen. Flera kommuner i Norrbotten är redan långt framme men mycket mer kan göras. Och jag är övertygad om att det går fortare om vi arbetar tillsammans. I detta arbete är Luleå tekniska universitet en central part.
Motiveringen för Årets IT-Norrbottning
Peter har under 2014 gjort stora insatser för IT i skolan och bidragit till att elever, inte minst tjejer, fått upp intresset för programmering. Professor Parnes uppvisar ett stort engagemang när det gäller att sprida kunskap om IT och vad det kan användas till, inte bara till studenterna på universitetet utan även till samhällets samtliga medborgare.
Text av Linda Alfredsson, Institutionen för system- och rymdteknik, Luleå tekniska universitet