En bild säger mer än tusen ord. Nätverket Power of Visual i Stockholmskretsen fokuserar på kraften i visuell kommunikation.
Nätverksledarna Ulrika Schelwander, Peer Törngren och Karl Dickson har med Power of Visual, skapat ett unikt nätverk i Dataföreningen, oberoende av yrkeskategori och tillämpningsområde.
– Vi riktar oss till alla som är intresserade av visuella tekniker i en eller annan form, och som vill lära sig mer på det här området för att utvecklas i sin yrkesroll eller i sitt privatliv – eller bara för att det är kul, skriver de på nätverkets hemsida.
Visuell kommunikation handlar om att använda visuella uttryck för att förmedla information på ett lättbegripligt sätt. Det hjälper till att göra det komplexa mer överskådligt, förståeligt och sammanhängande. Vilket är användbart inte minst i dagens föränderliga värld och i det ständiga informationsflödet där det blir allt svårare att överblicka, sålla relevans och upptäcka samband.
Det tar sin form i till exempel skisser och diagram, illustrationer, metaforer och bilder. Det används bland annat i reklam, rörlig bild och i grafiska presentationer.
I den interna verksamheten kan visuell kommunikation dessutom bidra till att skapa en gemensam bild av verksamhetens krav, förväntningar och visioner. Gentemot kunder och leverantörer kan den hjälpa till att instruera, inspirera och förklara målbilder.
Konkreta exempel på hur du kan använda visuell kommunikation får du den 18 februari. Då arrangerar nätverket seminariet Bildspråket som ditt främsta verktyg. Carina Søe–Knudsen och Åsa Ekblom från Valja Infodesign berättar då hur man tänker som informationsdesigner. De ger exempel på hur man kan visualisera skeenden, processer och flöden. Och de visar hur man kan inspirera, förklara, instruera, förtydliga och sammanfatta med hjälp av visuell kommunikation.
FAKTA: BILDSPRÅKET SOM DITT FRÄMSTA VERKTYG
Stockholm den 18 februari. Öppet för alla.
Mer info och anmälan