I tre kommande Meet & Learn hjälper Södra kretsen småföretagare att ta nästa steg med sin digitala marknadsföring.
Marknadsföring är ett av de områden som kommit längst i digitaliseringen. Nya annonskanaler, verktyg och mätmetoder introduceras i ett rasande tempo och för den som ännu inte börjat med digital marknadsföring kan det vara svårt att veta åt vilket håll ett första steg kan och bör tas. I en Meet & Learn-serie på tre delar, ger Södra kretsen tillsammans med Infotechmedia i Malmö ett helhetsgrepp kring digital marknadsföring.
– Det är en trestegsraket. Vi vill ge en helhetsbild av vad du kan göra för att synas online, hur du kan göra det och hur du kan säkerställa att dina insatser har effekt, säger Ronny Månsson, ansvarig arrangör vid Södra Kretsen.
Serien inleds 12 september med en genomgång om en av de största marknadsföringskanalerna online – Facebook. Här får du veta hur du kan bygga upp en målgrupp, få fler leads och affärer och samtidigt etablera din digitala närvaro. Nästa tillfälle, 10 oktober, får du veta mer om varför sökmotorsoptimering är så viktigt och hur du med enkla medel kan optimera din webbplats. Dessutom får du en introduktion till annonsverktyget Google Adwords och Google Analytics - det vanligaste mät- och analysverktyget för din webbplats. Google Analytics är också i fokus under den tredje och sista Meet & Learn den 7 november som går igenom de viktigaste begreppen och verktygen i Analytics.
– En deltagare kan utan problem följa med i innehållet utan att delta vid samtliga tillfällen. Att delta på samtliga ger dock en större förståelse för vad digital marknadsföring går ut på, berättar Ronny Månsson.
Innehållet riktar sig till mindre företag och förutsätter vissa förkunskaper.
– Samtliga tillfällen kommer att ta din digitala marknadsföring ett steg vidare oavsett om du redan har kommit en bit eller hittills bara använt sociala medier i privata sammanhang. Men att kunna orientera sig på Facebook är nog en bra utgångspunkt, berättar Ronny Månsson.
Innehållet i serien står utbildningsbyrån InfoMediaTech för. Det Malmöbaserade företaget har bred erfarenhet av att utbilda både små och stora företag inom digital marknadsföring.
Tre tillfällen i höst
Facebookredaktör
12 september kl 17.15 i Malmö.
Online marknadsföring
10 oktober kl 17.15 i Malmö.
Google Analytics
7 november kl 17.15 i Malmö.