Oavsett vilken bransch du arbetar inom så kan du ta hjälp av kunder, ambassadörer och andra intressenter för att utveckla verksamheten. Låt massans kreativitet hjälpa dig med utmaningarna!
Ökad konkurrens och krympande marginaler, medvetna och ständigt uppkopplade kunder, eller kanske det bästa affärstekniska läget sedan datorns födelse. Bransch efter bransch ställs inför utmanare med crowdbaserade affärsmodeller, exempelvis Über mot taxi, Airbnb mot hotell – en utmaning eller en möjlighet?
Sociala samarbetsplattformar och open innovation gör det möjligt att involvera ambassadörer och potentiella kunder att medskapa tjänster de drömmer om. Världens 25 mest kända varumärken arbetar med Crowd som en affärsstrategi för att öka snabbrörlighet, effektivitet och resultat.
P&G, General Electric, Airbnb, Über, Blocket är exempel på några som använder crowd-strategier. Konceptet ”Crowd” omfattar fenomen som Crowdsourcing, Crowdfunding och Crowdcommerce.
Hur kan du jobba med Crowd för att snabbare lösa problem, utveckla tjänster och marknadsföring?
Genom att förstå utmaningar och möjligheter med crowd kan vi:
- Tillämpa crowd för önskad effekt – Crowdsourcing, -funding och -economy är olika affärsstrategier. Kunskap om hur och när man tillämpar vilken variant kommer vara avgörande för framgång.
- Bygga en mer viral affär – Crowd bygger på tekniska, ekonomiska och sociala drivkrafter. Kunskap om hur man bjuder in, engagerar och förvaltar sin crowd under kontrollerade former blir viktigare än någonsin.
- Öka konkurrenskraften – Crowd används inte bara för att öka lojaliteten och för att bygga ambassadörsnätverk utan också för att sänka kostnaderna, minska riskerna, öka tillgängligheten och för att på ett strategiskt plan nå igenom informationsbruset.
Målgrupp för Crowd-nätverket är alla som är nyfikna på att utforska möjligheterna att samskapa med massans kreativitet och utbyta erfarenheter av olika Crowdstrategier affärsmässigt och tekniskt.
Välkommen till uppstartsmöte den 4 februari för det nya Crowd-nätverket!
Datum: 2016-02-04
Plats: Kompetenscenter, Fleminggatan 7
Tid: 17:30 - 20:00 Vi börjar med registrering, mingel och smörgås från kl. 17:30. Mötet är mellan kl. 18-20
OM NÄTVERKET
Crowd-nätverket
Nätveksledare
Patrik Eriksson
Henrik Skinstad
Syfte
Hur skapar du framtidens affär med hjälp av dina ambassadörer?Utbyta och sprida information om Crowd samt att gemensamt utforska möjligheterna runt Crowd.