DF Innovation fångar upp digitaliseringens utmaningar och uppmanar dig att lösa dem. Nu har turen kommit till journalistikens största bekymmer – lönsamhet.
Digitaliseringens utbredning har punkterat mediebranschens affärsmodeller. Det riskerar utarma kvalitativ journalistik och – i värsta fall – hota en seriös granskning av samhällsutvecklingen.
– När branschen försökt förnya modellerna för att bibehålla lönsamheten, har digitaliseringens möjligheter inte utnyttjats fullt ut, säger Christer Berg, ordförande för Dataföreningen. En första fas när ny disruptiv teknik blir tillgänglig är att ”asfaltera kostigarna”, det vill säga göra detsamma som tidigare fast effektivare. Mediebranschen har haft svårt att komma ur denna fas. Det djärvaste steget hittills har varit att introducera betalväggar.
Nu uppmanar vi dig att bidra med din lösning i vår innovationsplattform, DF Innovation. Här kan du hantera, utveckla och få finansiellt stöd för att realisera dina idéer. Kan du hitta nya oväntade vägar för journalistiken att hitta lönsamhet?
För att vända mediebranschens utveckling krävs innovationer som maximerar digitaliseringens möjligheter. Här gäller det att ligga steget före, att vara proaktiv istället för reaktiv. Det är genom att driva tillämpningen av tekniken vidare som förändringar som tekniken har skapat kan mötas.
– Ett sätt att nå dit är att samarbeta över branschgränser, genom att bjuda in dem som tänker digitalisering i många olika sammanhang. Här kan Dataföreningens medlemmar bidra, säger Christer Berg.
Utmaningen är öppen till och med 31 augusti 2016.
Läs mer om hur du gör och de kriterier som ställs på din lösning
Tyck till om andra medlemmars lösningar