Dataföreningen

För kunskap och kontakter

  • Digital destination Sverige
  • Premiumnätverk
Bli medlem i Dataföreningen i Sverige
  • Hem
  • Meet & Learn
    • Meet & Learn – hela landet
    • Riksaktiviteter
    • Södra kretsen
    • Västra kretsen
    • Östra kretsen
    • Stockholmskretsen
    • Mittkretsen
    • Umeå
    • Skellefteå
    • Norrbotten
  • Premiumnätverk
  • Kretsar
    • Södra
    • Västra
    • Östra
    • Stockholm
    • Mitt
    • Umeå
    • Skellefteå
    • Norrbotten
  • Partnerprogram
  • Utbildningar
  • DF Output
    • DF Output
    • Digitala lyftet
    • DF Tube
    • DF Rapport
    • Säkerhetskryssningen
    • Kjell Hultman Stipendium
    • Diversity in Tech
  • Internationellt
  • Om Dataföreningen
    • BLI MEDLEM
    • Vision
    • Stadgar
    • Dataföreningens styrelse och ledning
    • Stämmoprotokoll
    • Föreningens historia
    • Villkor och FAQ
  • Kontakt
Hem · Aktuellt · ”Sätt dina data i rätt kontext”

”Sätt dina data i rätt kontext”

Publicerad av Peter Johansson den 7 oktober 2016

DFS_v40_DigitalCMODigitaliseringen har gett marknadsföringen tillgång till mätbara data och drivit branschen ljusår framåt. Men det ligger en utmaning i tolkandet av dessa data. En utmaning som nya nätverket Digital CMO har tagit sig an. 

Reklambranschen är en av de branscher som anammat digitaliseringen på mesta sätt. Idag har reklambranschen inte bara en uppsjö nya digitala kanaler att rulla ut sina budskap via, de kan även bygga sina kampanjer och mäta deras resultat med en precision som snuddar vid individnivå.

Det varma mottagandet av digitaliseringen kommer av naturliga skäl: Det datadrivna tankesättet är en grundstomme i marknadsföringen. Att använda kunddata som verktyg för att skapa relevanta budskap är vad jobbet går ut på, så att säga.

– Data som styrmedel för kommunikation är något som alltid legat naturligt för marknadsförare. Man har ju alltid jobbat med att ta fram sina målgrupper, definiera vem man ska prata med, i vilket sammanhang och sedan tajma det, säger Elisabeth Bitsch-Christensen, nätverksledare för Stockholmskretsens nystartade nätverk Digital CMO.

Inte bara data, data, data

Det gäller dock att inte stirra sig blind på siffrorna. Det finns otroligt många stand-alone verktyg som alla på sitt sätt utlovar Utopia. Men det räcker inte med data på ett pie-diagram som visar vad som har hänt. Det verkliga värdet av dina data kommer först när de tolkas utifrån ett relevant sammanhang. Som den amerikanska tidsskriften Forbes beskrev det när de nyligen vände på statistikern W. Edwards Deming klassiska citat ”without data, you are just another person with an opinion” till ”without an opinion, you are just another person with data”.

– Vad vi behöver är system som sätter detta i perspektiv, som ger bakgrund och kontext för den data som visas, och som lägger till aspekter som mänskligt beteende, makro- och mikroekonomiska faktorer och disruption. Vi behöver skapa insikt av data och applicera det till företagets utveckling och mål, säger Elisabeth Bitsch-Christensen.

Hur kan nätverket hjälpa till?

– Det finns otroligt många kloka människor i Stockholm och Sverige som har tagit till sig detta tankesätt från den ena eller andra vinklingen, och dessa människor behöver ett forum där det kan möta kolleger och stakeholders.

Därför har hon startat nätverket Digital CMO. En första träff hölls i september och ytterligare tre träffar är spikade under hösten. Närmast, den 7 november, fördjupar sig nätverket på affärsnyttan med beteendedata. Elisabeth Bitsch-Christensen har bjudit in Mikael Karlsson från Dagens Analys och Andreas Quensel, analyschef på Expressen.

– Vi kommer att bjuda in föreläsare, och själva berätta om våra erfarenheter. Vi tittar på trender och fördjupar oss i rapporter. Vi kommer att kommer att ha kul också, det är en viktig del av marknadsförarnas vardag, avslutar Elisabeth Bitsch-Christensen.

Utvecklas som Digital CMO

Nätverket Digital CMO ger dig möjlighet att utvecklas i rollen som digital marknadsförare. I nätverket får du förståelse för och verktyg för att använda nya nyckeltal såväl internt som externt.

Läs mer om Digital CMO.

Arkiverad under: Aktuellt, Nyheter, Nyheter Sthlm Taggad som: digital cmo, Elisabeth Bitsch-Christensen

Nyheter

På gång i Västra Kretsen!

Nu händer det grejer i Dataföreningen Västra Kretsen! Nedan ser du en lista på planerade evenemang som kommer genomföras i … Läs mer »

Meet & Learn

Agil Portföljstyrning – Best Practice

Västra · 30 juni 2022 

Digitala lyftet i Almedalen

Stockholm · 04 juli 2022 

Digital tjänsteutveckling med Triple Diamond

Västra · 7 juli 2022 

Säkerhetssupporten

Riksevenemang · 31 juli 2022 

Agila Verksamhetstransformationer – Vilka synsätt och hörnpelare vilar det på?

Västra · 24 augusti 2022 


Aktuellt just nu

Kjell Hultman-priset till Johan Magnusson

 

Nyheter

På gång i Västra Kretsen!

Kjell Hultman-priset till Johan Magnusson

Anne-Marie Eklund Löwinder tilldelas Lifetime Achievement Award

IFIP 60 år

Nylansering av boken om IT-arkitektur

Göteborg Film Festival tilldelas Kjell Hultmans pris

Fler nyheter »

Meet & Learn

Agil Portföljstyrning – Best Practice

Västra · 30 juni 2022 

Digitala lyftet i Almedalen

Stockholm · 04 juli 2022 

Digital tjänsteutveckling med Triple Diamond

Västra · 7 juli 2022 

Säkerhetssupporten

Riksevenemang · 31 juli 2022 

Agila Verksamhetstransformationer – Vilka synsätt och hörnpelare vilar det på?

Västra · 24 augusti 2022 

Säkerhetskryssning 2022

Riksevenemang · 28 augusti 2022 


Mer Meet & Learn »

Bli medlem


Som medlem i Dataföreningen ökar du din kunskap, skaffar nya värdefulla kontakter och får erfarenhetsutbyte med branschkollegor. Oavsett om du har jobb, söker nytt jobb, startar eget, börjar studera eller IT är din hobby... Läs mer »

Dataföreningen i Sverige

Fleminggatan 7
112 26 Stockholm
Tel 08-587 434 00
Mer kontaktinfo »


 

© Dataföreningen · Använder WordPress & Genesis Framework · Om cookies · Allmänna villkor · Press · Sitemap · Logga in